[]
[] [firmabil.no] []

Én foran Musk


Jon Winding-Sørensen



Elon Musk startet med en åpen bil, og har en annen åpen klar for lansering. Men hvis han vil ha en åpen fireseters versjon må han til Modena.

Det er åpenbart ikke mye hjemmekontor hos Ares, de forholdsvis ferske bilskredderne i Modena. Det er ikke mange ukene siden vi fortalte om et av deres siste stunts

Men i motsetning til ting de har vist før, som skulle bygges i korte – meget korte – serier, er dette en enestående bil.

Bygget for en bestemt kunde, på helt klar bestilling. Og flere enn denne blir det ikke, sier Dany Bahar, tidligere Lotus-sjef og en av de som står bak Ares.

– Hos oss er en del av filosofien at kunder kan jobbe side om side med våre ingeniører og designere for å skape sin egen, helt enestående bil.

– Dette er et tilbud som er enestående for Ares, sier han videre, – og dette Tesla-prosjektet er et fantastisk eksempel på det. En ekte coachbuilding som vi syntes var fantastisk å gjøre, og der resultatet viser hvordan vi når et sluttresultat uten kompromisser.

Bilen er basert på en Model S, der interiøret er blitt sterkt endret, der hele den bærende konstruksjonen er bygget om fra fire- til to-dørs med en motordrevet kabriolet av stoff.

Man startet med å kutte taket og fjerne bakdørene og B-stolpen. Det ble bygget nye, lengre dører, og designerne hos Ares tegnet en ny hekk-klapp som stofftaket endte når det ble slått ned.

Så ble bilen gjort litt mer «italiensk» ved hjelp av Ares’ eget karbonfiber aero-kit.

Oppbygningens stivhet ble vedlikeholdt ved at man forsterket bærende elementer i plattformen under for- og bakseter.

Interiøret fikk helt nye, spesielt tilpassede bakseter, og ble sydd på nytt av kritthvitt skinn brutt av oransje sømmer. Igjen: akkurat slik kunden ønsket det.

Dette blir en bil selv de mest hårete Volanter får problemer med å følge. Nulltilhundre på godt under fire og alt det der.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: