[]
[] [firmabil.no] []

Her er neste generasjon C-Klasse


Terje Ringen



Mercedes-Benz har i dag introdusert en ny generasjon C-Klasse, både som sedan og stasjonsvogn. Lang elektrisk rekkevidde gjør den til en tøff utfordrer for erkerivalene fra Audi og BMW.

Du kjenner den selvsagt lett igjen som en Mercedes, men førsteinntrykket er at nykommeren er mer sportslig og leken enn sin forgjenger. Mercedes lover maksimal komfort og det avanserte MBUX infotainment-systemet tar deg med inn i fremtiden.

Viktigst med norske øyne er nok at den ladbare hybrider nå tar et kvantesprang med hensyn til rekkevidde takket være en batteripakke på hele 25,4 kWt.

Mens første generasjon ladbar C-Klasse hadde en realistisk rekkevidde på eldrift på rundt to mil, lover Mercedes nå 100 kilometer basert på WLTP-syklusen.

Det vil dekke det daglige behovet for svært mange som dermed vil kunne spare store beløp på drivstoff om de passer på å lade batteriene jevnlig. Mercedes åpner også for hurtiglading med kapasitet på inntil 55 kW mens om bord-laderen har en kapasitet på 11 kW.

Selvsagt kommer også et stor utvalg bensin- og dieselmotorer. Samtlige er firesylindrede med 48V mildhybrid teknikk, og effekten spenner fra 170 til 258 hestekrefter for bensinmotorene og fra 200 til 265 hk for dieselvariantene.

Andre generasjon MBUX som nylig ble lansert i S-Klassen har funnet veien til nye C-Klasse. Foran føreren sitter en 10,25-tommers skjerm som erstatter konvensjonelle instrumenter, men en større 12,3-tommer er også tilgjengelig.

Infotainment-systemet kontrolleres via en vertikal 9,5-tommers berøringsskjerm som standard, alternativt en 11,9-tommer for dem som syns standardskjermen er for liten.

Nye C-Klasse kan bestilles fra mars, og de første bilene kommer til Norge i løpet av sommeren.

Foreløpig har ikke Mercedes offentliggjort data for den ladbare hybriden som ligger litt frem i tid, men her er viktigste informasjon om bensin- og dieselmotorene.

Tekniske data - Bensin:

 

 

C 180

C 200

C 200 4MATIC

C 300

C 300 4MATIC

Motorvolum

cc

1496

1496

1496

1999

1999

Effekt

hk

170

204

204

258

258

ved

o/min

5500-6100

5800-6100

5800-6100

5800

5800

Tilleggsytelse (EQ-boost)

Hk

20

20

20

20

20

Dreiemoment

Nm

250

300

300

400

400

ved

o/min

1800-4000

1800-4000

1800-4000

2000-3200

2000-3200

Tilleggsytelse (EQ-boost)

Nm

200

200

200

200

200

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

l/100 km

7.2-6.2

7.2-6.3 (7.4-6.5)

7.6-6.6

7.4-6.6

7.9-7.0

Blandet CO2 utslipp (WLTP)

g/km

163-141

163-143 (168-149)

172-151

169-150

180-160

Akselerasjon (0-100 km/h)

S

8.6

7.3 (7.5)

7.1

6.0

6.0

Toppfart

km/t

231

246 (240)

241

250

250

(stasjonsvogn i parentes)

Tekniske data - Diesel:

 

 

C 220 d

C 300 d

Motorvolum

Cc

1992

1992

Effekt

Hk

200

265

ved

o/min

4200

4200

Tilleggsytelse (EQ-boost)

Hk

20

20

Dreiemoment

Nm

440

550

ved

o/min

1800-2800

1800-2200

Tilleggsytelse (EQ-boost)

Nm

200

200

Blandet drivstofforbruk (WLTP)

l/100 km

5.6-4.9 (5.8-5.1)

5.6-5.0 (5.8-5.1)

Blandet CO2 utslipp (WLTP)

g/km

148-130 (152-134)

148-131 (152-135)

Akselerasjon (0-100 km/h)

S

7.3 (7.4)

5.7 (5.8)

Toppfart

km/t

245 (242)

250 (250)

(stasjonsvogn i parentes)

Viktigste mål:

Viktigste mål:

C-Klasse

Sedan

Utg. modell

Diff.

Stasjonsvogn

Utg. modell

Diff.

Lengde

4751

4686

+65

4751

4702

+49

Bredde

1820

1810

+10

1820

1.80

+10

Bredde med speilhus

2033

2020

+13

2033

2020

+13

Høyde

1438

1447

-9

1455[1]

1462

-7

Akselavstand

2865

2840

+25

2865

2840

+25

Sporvidde foran

1582

1563

+19

1582

1563

+19

Sporvidde bak

1594

1546

+48

1594

1546

+48

Luggage capacity acc. to [2]VDA (L)

455

455

0

490-1510

460-1480

+30/+30

 

[1] Inkludert takrails

[2] Den ladbare hybriden har redusert bagasjekapasitet


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: