[]
[] [firmabil.no] []

US Post har valgt bil


Jon Winding-Sørensen



Det var i 2015 US Postal Service begynte å planlegge hvordan de skulle bytte ut sine 215.000 biler. På den tiden var 140.000 av dem minst 20 år gamle.

Postverket antydet noen spesifikasjoner, og inviterte forslag. Det var selvfølgelig en viss interesse. En kontrakt med staten på inntil 180.000 biler og anslagsvis 6,3 milliarder dollars gjør at man legger seg i selen.

Det var mange som gjorde det. To år etterpå kunne man se spesialbygde prototyper fra en rekke potensielle leverandører kjøre rundt med postfarger på.

AM General var en av dem. Det var de som sto bak den opprinnelige Hummer som så GM overtok. Tyrkiske Karsan, som også hadde jobbet hardt med taxi-avtale i New York, var med, sammen med Morgan Olson – de har levert walk-in vans til postvesenet i årevis.

Indiske Mahindra var en annen som gjerne ville gjøre noe, men under Trump-administrasjonens proteksjonistiske lys var det ingen som satte pengene sine på noen av disse.

Så hadde vi Workhorse som allerede har levert sin helelektriske truck til bl.a. DHL og FedEx. VT Hackney skulle bygge karosserier til denne.

Tirsdag falt dommen.

10-års kontrakten på å bygge nye biler til Posten gikk til Oshkosh et selskap sterkt inne i militærindustrien. De jobbet lenge sammen med Ford for å få denne kontrakten og brukte sågar en prototype basert på en Transit.

Men samarbeidet så ut til å gå i oppløsning, og da kontrakten var klar ville verken Oshkosh eller Ford si hva deres medvirkning kunne hatt å si for avgjørelsen.

Biler er ikke konstruert, ikke testet og det finnes foreløpig ikke verktøy for produksjonen. Det er snakk om et sted mellom 50.000 og 165.000 biler i løpet av de neste ti år. Hva hver bil skal koste er det ikke sagt noe om.

De nye bilene skal inn i eksisterende USPS-flåte fra sent i 2023. De blir utstyrt med air condition og varme/ventilasjon – ikke noen selvfølge i dagens biler. Air bags og førerstøtte systemer skal også inkluderes.

De skal få både forbrenningsmotorer og batterielektrisk drivlinje. Fossilbilene skal enkelt kunne byttes om til batterielektrisk når behovet er der.

Aksjekursen for Oshkosh steg ikke meget, cirka seks prosent, da kontrakten ble kjent. For Workhorse var nok tapet tung. Børsverdien på selskapet ble halvert og salg av aksjer måtte stoppes da det ble kjent at de ikke fikk den.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: