God måned for bilsalget
I februar økte bilsalget med 5,5 prosent sammenlignet med februar i fjor. Volvo troner øverst på statistikken, mens Volkswagen oppviser sjeldent lave tall. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at Volvo ble største bilmerke i februar med 1546 registreringer, tilsvarende en markedsandel på 14,5 prosent. XC40 er deres mest solgte modell, godt hjulpet av den nye elbilen, men også XC60 gjør det meget bra. På andreplass finner vi Toyota med 1360 biler og en markedsandel på 12,7 %. Her er RAV4 den suverene bestselgeren og står for mer enn halvparten av Toyota-salget. Tredjeplass går til Peugeot mens BMW er nummer fire. Først på femteplass finner vi Audi som hadde mest solgte bilmodell på fjorårets statistikk med e-tron, mens Volkswagen er på noe som for dem må fortone seg som en meget uvanlig sjetteplass. Vår søsterpublikasjon BilNytt.no mener VW-gruppen sliter med tilgang på «chips» og at dette påvirker produksjonen dramatisk, men importøren er sikre på at dette er en kortvarig situasjon som snart vil bedre seg. Kia, Mercedes, Nissan og Hyundai runder av Topp 10 på merkestatistikken. Brukket ned på modeller er det Toyota RAV4 som troner øverst foran Volvo XC40 og med Audi e-tron på tredjeplass. Elbilene utgjør 47,5 prosent av de totale registreringene, mens de ladbare hybridene fortsatt gjør det sterkt med en markedsandel på 31,6 prosent. Når de ikke ladbare hybridene står for 8,2 prosent blir det kun 12,7 prosent igjen til fossilbiler, 6,8 % diesel og 5,9 % bensin.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |