[]
[] [firmabil.no] []

Fransk på sitt beste


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Peugeot 208 vant Årets Bil-kåring i Europa for 2020, og den kan fort bli vinneren hos de mange som leter etter en stor småbil med elmotor og god nok rekkevidde.

Først publisert i Bladet BIL nummer 04/20.

Peugeot e208 har potensial til å bli småbilens bestselger av fire grunner:

* Er tøff å se på. Skarpe farger løfter bilen ut av den grå bilhverdagen.
* Stor nok til småbil å være.
* Har med 340 WLTP-kilometer tilstrekkelig rekkevidde for mange.
* Pris fra 256.600 kroner.

I skrivende stund er det ytterst vanskelig å se hvordan bilmarkedet kommer til å utvikle seg i Norge i år, og hva produsentene faktisk vil være i stand til å levere.

USIKKERHET
Hvis Volkswagen utsetter lanseringen av ID.3 og samtidig gjør alvor av å fortsette produksjonen av dagens e-Golf etter sommerferien uten å øke prisen nevneverdig, endrer det konkurransesituasjonen. Slik e-Golf nå prises går den rett i strupen på bilklassen under, selv om mange av de mindre bilene har bedre rekkevidde enn e-Golf.

Nyheten Peugeot e208 er en av disse, og selv om 208 naturligvis også leveres med bensinmotor (75/100/130 hk), ligger potensialet i Norge i den elektriske varianten med 136 hk motor, 50 kWt batteripakke, 340 WLPT-kilometer rekkevidde og priset fra 256.600 kroner. Med unntak av rekkevidden og noen andre detaljer er dataene som hentet fra en av konkurrentene. Hvem? Renault Zoe, naturligvis.

KREVER MYE
Selvfølgelig legger Peugeot lista høyt med den første helelektriske bilen, og det første hinderet passerte de greit: å bli kåret til Car of the Year i Europa for 2020. Men det neste hinderet blir verre: å kjøre forbi Zoe som bestselgende elbil i Europa.

Når utvendig lengde (208: 406 cm, Zoe: 408 cm), plassen foran, plassen i baksetet og motorytelsen i praksis nærmest er identisk, ligger forskjellen først og fremst i hvordan produsenten ønsker å framstå. Zoe er i så måte typisk for mange elbiler, den ser elektrisk ut.

Peugeot e-208 derimot ser først og fremst ut som en tøff småbil, sinna og moderne. Interiøret følger de øvrige Peugeot-modellene med høyt montert instrumentskjerm som eliminerer behovet for headupdisplay. Og dashbordskjermen, også den høyt montert, er vridd mot føreren for å understreke cockpitfølelsen. Det lille rattet (31 cm høyt og 35 cm bredt) gir GT-emblemet på bakluka mening.

(saken fortsetter)

SAMME PLATTFORM
Men du skal ganske nær og i tillegg kjenne til ulikhetene for å se at den ene 208 har fossilmotor mens den andre drives med elmotor. Og fordi begge bygges over samme plattformlest, fyller den elektriske teknikken hele motorrommet på e-varianten og umuliggjør oppbevaring av ladekablene foran. e208 har også teknisk fellesskap med Peugeot e2008, Opel Corsa og DS3.

Men i motsetning til Zoes strøm-kresenhet, som ofte betinger at en 14 kilo tung ladeboks som følger bilen befinner seg i bagasjerommet og er lett tilgjengelig, plugges e208 til elnettet slik som alle andre elbiler.

Jeg skal innrømme at den ultrafriske gulfargen i kombinasjon med svart tak og svarte hjulbuer løfter inntrykket av e208. Nå skriker den mot deg at den vil på tur, vil ut og vise seg fram.

Der flere andre småbiler som eksempelvis Hyundai Kona, Kia Soul og Opel Ampera-e stiller med over 200 hk, mener Peugeot, som Renault, at 136 hk og 260 Nm må holde for å trekke 1455 kilo egenvekt.

Og det gjør det. 8,1 sekunder til 100 holder i massevis.

50 KWT
Hvor langt kommer du med 50 kWt batteripakke som Peugeot oppgir at skal holde til 340 WLTP-kilometer? Tja, det avhenger av, som kommunisert til det kjedsommelig, temperatur og kjørestil. Med 1256 kilometer fordelt på alle typer veier, en god del motorvei i 110 km/t og påfølgende bykjøring med mye start og stopp, kaldstarter og 54 kilometer i gjennomsnittsfart endte forbruket på 16,3 kWt per 100 km. Det gir i praksis 300 km rekkevidde.

Ved å senke farten til 47 km/t i gjennomsnitt sank forbruket på en 60 km lang landeveisstrekning (startet med varm bil og utetemperatur rundt 10 grader) til 11,4 kWt. Det gir igjen drøyt 400 km rekkevidde.

Til sammenlikning kom NAF i sin svært omfattende vintertest av elbiler 313,8 kilometer med Renault Zoe. Det var halvannen mil mer enn Opel Ampera-e, som har nær 10 kWt større batteri, men 90 kilometer kortere enn Hyundai Kona som har 64 kWt batteripakke.

Å regne med rundt 300 km i praksis om sommeren og 100 km mindre på sure vinterdager, kan være lurt.

(saken fortsetter)

LADEFARTEN
Jeg antar at de fleste som reflekterer på e208 på forhånd har gjort seg opp en mening om hva som er akseptabel rekkevidde uten altfor mye bruk av hurtiglading. For selv om bilen i teorien skal svelge 100 kW på hurtigladestasjonene, kom jeg aldri over 60 kW. Trolig er dette helt uvesentlig, fordi bilen for det meste lades hjemme.

E208 veier temmelig nøyaktig 300 kg mer enn den kraftigste bensinutgaven. Det spiller neppe noen rolle for brukeren. Det lave tyngdepunktet og det umiddelbart tilgjengelige maks-momentet betyr langt mer for kjøreopplevelsen. Tre kjøremodus regulerer effektuttaket: sport, normal og eco.

Det store spørsmålet henger likevel i luften: Hvordan vil e208 klare seg når storebror e2008 om få måneder er klar for Norge? SUV-aktige e2008 koster riktignok rundt 50.000 kroner mer, men byr samtidig på mer plass.

VI SYNES
Herlig med en elbil som ser helt vanlig ut og byr på så mye kjøreglede.

 

Peugeot e208 GT

Motor:

Elektrisk

Effekt/moment:

136 hk/260 Nm

Drivlinje:

1A/forhjulsdrift

0-100 km/t:

8,1 sek

Toppfart:

150 km/t

Batteri:

50 kWt

Rekkevidde:

340 km

Ebergiforbruk (oppgitt/test):

14,7/16,3 kWt/100 km

Ladefart hurtig/hjemme:

100 kW/7,4 kW

Mål LxBxH:

406/175/143 cm

Akselavstand:

254 cm

Bakkeklaring:

Ikke oppgitt

Bagasjerom:

265 - 1106 liter

Egenvekt:

1455 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Euro NCAP

Ikke testet*

Pris fra:

Kr. 256.600

Pris testbil:

Kr. 312.720

Miljøklasse:

A

* 208 bensin: 4 stjerner i 2019

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: