Opels nye bestselger?
PRØVEKJØRT: Med Opel Corsa-e på plass, er nå nok en av PSAs elbiler på samme plattform i salg i Norge. Corsa-e ventes å ta over som Opels bestselger. Først publisert i Bladet BIL nummer 06/20. Utenpå og inni er de fire svært forskjellige, men alle bygges over samme tekniske lest. Det vil si inntil 136 hk motoreffekt, 260 Nm i moment, 50 kWt batterikapasitet og drøyt 300 km rekkevidde. Dette er de fire PSA-elbilene:
(Kilde OFV) Siden denne omtalen sto på trykk i bladet er ytterligere to modeller lansert på denne plattformen, Citroën e-C4 og Opel Mokka-e. Siden det meste som ikke kan ses har en fellesnevner, bygges individualiteten på alt det synlige, det som gir biler identitet og familietilhørighet. Derfor har Opel Corsa-e knapt noe synlig felles med konkurrent og tvillingbror Peugeot e-208. Tenk heller på bensinvarianten av Corsa, med glattere felger for å redusere turbulens rundt hjulene som den mest iøynefallende forskjellen. Ladeluken befinner seg på samme plass som bensinpåfyllingen på fossilutgaven, og du skal være godt kjent med modellen for å se forskjellen i grillen. EL FRA 2017 GMs salg av Opel til franske PSA parkerte Ampera-e på veiskulderen, bare ikke i Norge hvor bilen fortsatt kan kjøpes og i skrivende stund står for 60 prosent av Opel-salget. Bildet endres trolig raskt med Corsa-e, selv om bilen både er litt kortere (4,06 mot 4,16 meter) og ikke minst trangere i baksetet enn Ampera-e. Motoren yter nær 70 hk mindre, og trekk fra rundt 75 km på effektiv rekkevidde. (saken fortsetter) STOR PRISFORSKJELL Der Peugeot e-208 stiller med fremtidens cockpit med høyt montert instrumentbord og ganske friske layout-valg på instrumentskjermen, holder Opel seg til det mer tradisjonelle. Mange foretrekker det slik. Riktignok er de runde instrumentene fra GS-varianten byttet ut med skjermbasert instrumentering, men innrammingen oppleves ganske konservativ. Det mest fremtredende fra Peugeot er girvelgeren som PSA nå bruker i mange modeller. URBAN Til slutt: Pluss for LED Matrix-lys som Opel var blant de første til å lansere. Bilen leveres også med radarstyrt fartsholder, men alt dette koster ekstra.
* Bensinbil, elbil ikke testet OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |