[]
[] [firmabil.no] []

Opels nye bestselger?


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Med Opel Corsa-e på plass, er nå nok en av PSAs elbiler på samme plattform i salg i Norge. Corsa-e ventes å ta over som Opels bestselger.

Først publisert i Bladet BIL nummer 06/20.

Utenpå og inni er de fire svært forskjellige, men alle bygges over samme tekniske lest. Det vil si inntil 136 hk motoreffekt, 260 Nm i moment, 50 kWt batterikapasitet og drøyt 300 km rekkevidde.

Dette er de fire PSA-elbilene:

(Kilde OFV)

Siden denne omtalen sto på trykk i bladet er ytterligere to modeller lansert på denne plattformen, Citroën e-C4 og Opel Mokka-e.

Siden det meste som ikke kan ses har en fellesnevner, bygges individualiteten på alt det synlige, det som gir biler identitet og familietilhørighet.

Derfor har Opel Corsa-e knapt noe synlig felles med konkurrent og tvillingbror Peugeot e-208. Tenk heller på bensinvarianten av Corsa, med glattere felger for å redusere turbulens rundt hjulene som den mest iøynefallende forskjellen. Ladeluken befinner seg på samme plass som bensinpåfyllingen på fossilutgaven, og du skal være godt kjent med modellen for å se forskjellen i grillen.

EL FRA 2017
Opel batterielektrifiserte først i 2017, med hjelp fra GM. Deres fellesprosjekt Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e var første lille kompaktbil med cirka 400 km rekkevidde, ett år før Hyundai Kona. Leveringsproblemer er det kundene som stod i kø for å sikre seg Ampera-e vil huske fra lanseringsåret.

GMs salg av Opel til franske PSA parkerte Ampera-e på veiskulderen, bare ikke i Norge hvor bilen fortsatt kan kjøpes og i skrivende stund står for 60 prosent av Opel-salget.

Bildet endres trolig raskt med Corsa-e, selv om bilen både er litt kortere (4,06 mot 4,16 meter) og ikke minst trangere i baksetet enn Ampera-e. Motoren yter nær 70 hk mindre, og trekk fra rundt 75 km på effektiv rekkevidde.

(saken fortsetter)

STOR PRISFORSKJELL
Men trekk også fra 68.000 kroner på grunnprisen. Her skal legges til at prisforskjellen opprinnelig var enda større, men Opel valgte på grunn av valutakursendringer i pandemiperioden å øke prisen på Corsa-e med 10.000 kroner, uten å gjøre samme grepet med Ampera-e.

Der Peugeot e-208 stiller med fremtidens cockpit med høyt montert instrumentbord og ganske friske layout-valg på instrumentskjermen, holder Opel seg til det mer tradisjonelle. Mange foretrekker det slik. Riktignok er de runde instrumentene fra GS-varianten byttet ut med skjermbasert instrumentering, men innrammingen oppleves ganske konservativ.

Det mest fremtredende fra Peugeot er girvelgeren som PSA nå bruker i mange modeller.

URBAN
Styrken til Opel Corsa-e ligger i prisen, i kombinasjon med at bilens rekkevidde på drøyt 300 sommerkilometer holder til det urbane livet denne bilen er tiltenkt. Kjørt med tanke på god rekkevidde reduseres forbruket ganske lett. Med en gjennomsnittsfart på 43 km/t, endte forbruket mitt på 11,5 kWt. Det gir mer enn 400 km i bruksrekkevidde.

Til slutt: Pluss for LED Matrix-lys som Opel var blant de første til å lansere. Bilen leveres også med radarstyrt fartsholder, men alt dette koster ekstra.

Opel Corsa-e Elegance

Motor:

Elektrisk

Effekt/moment:

136 hk/260 Nm

Drivlinje:

1A, forhjulsdrift

0-100 km/t:

8,1 sek

Toppfart:

150 km/t

Batteri:

50 kWt

Energiforbruk:

16,8 kWt

Rekkevidde:

337 km

Ladefart hurtig/hjemme:

100 kW/7,4 kW

Mål LxBxH:

406/177/144 cm

Akselavstand:

254 cm

Bakkeklaring:

14,0 cm

Bagasjerom:

267 - 1042 liter

Egenvekt:

1455 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Euro NCAP

4 stjerner (2019)*

Pris fra:

Kr. 259.900

Pris testbil:

Kr. 328.400

Batterigaranti:

8 år/160.000 km

Miljøklasse:

A

* Bensinbil, elbil ikke testet

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: