[]
[] [firmabil.no] []

En ny SUV-vinner?


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Med 3000 biler som kundemål ut året, kan mye tyde på at Toyota med ladbar RAV4 overtar der Mitsubishi Outlander tvinges til å slippe.

Først publisert i Bladet BIL nummer 09/20.

306 hk, 75 kilometer elektrisk rekkevidde, 1500 kg tilhengervekt, CO2-utslipp så lavt at bilen helt slipper unna engangsavgiften, og priset rett under en halv million kroner for den rimeligste, kan gjøre Toyota RAV4 til ladehybridvinner i 2021 etter sju år med Mitsubishi-dominans. Ambisjonene er skyhøye.

Men det er mange skjær i ladehybridsjøen, med skarpere konkurranse enn noen gang tidligere. Samtidig forsvinner Mitsubishi Outlander, de siste sju års suverene ladehybridvinner, stille og rolig ut bakdøren.

Etter å ha registrert rundt 38.000 nye og bruktimporterte Outlander PHEV fra inngangen på 2014 og fram til nå, besluttet Mitsubishi sommeren 2020 å droppe lanseringen av neste generasjon Outlander i Europa, i hvert fall inntil videre. Importøren har biler ut 2020, men så kan det være slutt.

Disse kundene vil Toyota gjerne ha kloa i når de skal bytte bil. Samtidig står Toyota RAV4 svært sterkt i Norge og har helt klart vært blant SUV-vinnerne, først med bensin- og dieselmotor, og i seneste generasjon kun som hybrid.

BYGGER VIDERE
Det er dagens RAV4 Toyota bygger videre på, ved å gjøre den ladbar gjennom å øke batterikapasiteten fra 1,6 til 18,1 kWt. Det gir 75 kilometer elektrisk rekkevidde. Samtidig økes motoreffekten fra 218 hk i hybriden til 306 hk i ladehybriden ved å legge mer kraft til elmotoren foran.

Den hybridoptimaliserte bensinfireren på 2,5 liter effektøkes fra 177 til 185 hk. Resten av kraften står de to elmotorene for ved at den foran nå maksimalt yter 182 hk, men elmotoren koblet til bakakselen gir fra seg 54 hk, samme ytelse som i dagens hybrid.

Selv om RAV4 tar deg til 100 km/t på seks sekunder, har den lite å gjøre i sportsbildivisjonen. Fortsatt skal RAV4 være hverdags-SUV for folk flest, men nå med så lavt forbruk – 0,1 liter/mil etter WLTP-normen – at du kommer til å glane lengselsfullt etter fyllestasjonene. Inntil 6,6 kW AC ladefart hjemme fyller i praksis tomt batteri på optimalt under tre timer. Bilen er ikke innrettet for hurtig DC-lading langs veien.

(saken fortsetter)

FAMILIESTOR
Jeg har skrevet mye om seneste generasjon RAV4, og behøver ikke gjenta annet enn at den fortsatt er 4,60 meter lang, og fordi fjæringskarakteristikken ikke er endret fra hybridutgaven, oppleves den ladbare på grunn av drøyt 200 kg vektøkning, som enda mer komfortabel.

Derimot håper jeg Toyota snart rydder opp i infotainmentteknologiens menytilgjengelighet. Å benytte dashbordskjermen trafikksikkert krever at bilen stanses, og først langt nede i en undermeny på en av rattknappene fant jeg justeringsfunksjonen av høyden på headupdisplayet. Her er bare å se hvor enkelt Mazda og ikke minst BMW får til alt som skjer på skjermen via funksjonsrattet på midtkonsollen.

LITE ENDRET
Utvendig skiller ladehybriden seg fra den hybride med noen små endringer i fronten og litt annerledes utformet grill. Men for å forsvare den høyere prisen utstyres ladehybriden langt bedre enn hybriden, og allerede grunnversjonen, Life, har skinnratt med varme, 230 volt stikkontakt i bagasjerommet, adaptiv fartsholder, varmetråder i frontruta, ryggekamera og varme i baksetet, for å ha nevnt noe.

På neste utstyrsnivå, Active, inkluderes navigasjon, trådløs telefonlader og elektrisk bakluke med fotsensor. En Tech-variant på samme utstyrsnivå har også blindsonevarsler (burde vært standard på alle biler) og girhendler på rattet.

Toppmodellen, Executive, som Toyota tror blir volumselgeren, inneholder kameraspeil (kan slås over til vanlig speil), kjøling i forsetene, headupdisplay, skinnseter med kjøling, maskinerte 19 tommer store alufelger og JBL lydanlegg.

Panorama glasstak kan velges til alle utstyrsvariantene unntatt den rimeligste.

(saken fortsetter)

LITT MINDRE
Sammenliknet med hybrider plages normalt ladehybrider av at lastevolum og gjerne også tilhengervekt skrumper. Det gjelder også for RAV4, men i så lite omfang at tapet knapt merkes. Tilhengervekten går ned fra 1650 til 1500 kg, og lastevolumet fra 580 til 520 liter. Det aller meste forsvinner i rommet under gulvet, men ikke mer enn at ladekabler og bagasjeromsgardinen fortsatt kan stues bort.

Gulvet i bagasjerommet løftes 3,5 centimeter i forkant for å gi plass til batteripakken, men samtidig flukter gulvet med bakseteryggene når de legges ned. Bakkeklaring på 19 cm forblir identisk med hybriden.

Ladbar RAV4 lanseres i fire utstyrsvarianter priset fra 497.700 kroner opp til 593.400 kroner. Forhåndssalget tyder på at fire av fem kommer til å gå for de to dyreste variantene.

HALV MILLION
Startpris på 497.700 kroner og 49.100 kroner over «tilsvarende» hybrid med 4x4, høres ganske friskt ut. På toppmodellen utgjør prisforskjellen 32.100 kroner. Men fordi utstyrsvariantene ikke uten videre kan sammenliknes, skrumper prisforskjellen angivelig ned til rundt 10.000 kroner korrigert for utstyr.

Ha likevel i bakhodet at Toyota slett ikke gir bort ladehybridene sine. For der det betales 123.000 kroner i engangsavgift for den hybride Executive-utgaven, er avgiften null kroner for tilsvarende ladehybrid. Beløpet, minus verdien av mer utstyr, er storsamfunnets bidrag for å oppfordre til å lade framfor å tanke.

KLISS LIK
Jeg nevnte innledningsvis den skjerpede ladehybridkonkurransen. Ikke minst bidrar Suzuki Across E-Four til å gjøre valget vanskeligere. Bilen er, med unntak av emblemene, identisk med RAV4 og koster i utgangspunktet det samme som en godt utstyrt Toyota.

Forklaringen på dette parallellsalget i Europa – og bare der – ligger i Toyotas byttehandel med Suzuki mot tyngre innpass på det viktige indiske bilmarkedet.

VI SYNES
Endelig en kompakt og ladbar SUV med rekkevidde som dekker hverdagsbehovet.

Toyota RAV4
 

RAV4 AWD hybrid Executive

RAV4 AWD PHEV Executive

Motor:

2487 ccm, R4

2487 ccm, R4

Effekt/moment:

177 hk/221 Nm

185 hk/227 Nm

Elmotor 1:

120 hk/202 NM

182 hk/202 Nm

Elmotor 2:

54 hk/121 Nm

54 hk/121 Nm

Samlet effekt:

222 hk/ Nm ikke oppgitt

306 hk/Nm ikke oppgitt

Drivlinje:

E-CVT/4x4

E-CVT/4x4

0-100 km/t:

8,1 sek

6,2 sek

Toppfart:

180 km/t

180 km/t

Batteri:

1,6 kWt

18,1 kWt

El-rekkevidde:

n/a

75 km

Forbruk:

0,58 l/mil

0,10 l/mil

CO2/NOx:

131 g/km - 2,8 mg/km

22 g/km - 4,2 mg/km

Energiforbruk:

50,34 kWt

8,68 kWt

Mål LxBxH:

460/186/169 cm

460/186/169 cm

Akselavstand:

269 cm

269 cm

Bakkeklaring:

19,0 cm

19,0 cm

Bagasjerom:

580 liter

520 liter

Egenvekt:

1655 kg

1895 kg

Tilhengervekt:

1650 kg

1500 kg

Euro NCAP

5 stjerner (2019)

Ikke testet

Garanti

5 år/200 000 km

5 år/200 000 km

Pris:

Kr. 548 000

Kr. 580 100

Miljøklasse:

E

B

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: