[]
[] [firmabil.no] []

Første ekte BMW i4


Terje Ringen



Frem til nå har vi kun sett den som konsept, men her får du de første offisielle bilder av den kommende BMW i4 i produksjonsdrakt.

– Samtidig som vi åpner for bestilling av helt nye BMW iX, så trekker vi dagens andre kanin opp av hatten og deler de første bildene av BMW i4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Les også: Elbiler i kø hos BMW

Konseptbilen BMW i4 Concept så dagens lys i mars 2020 – egentlig planlagt vist på den avlyste bilutstillingen i Genève. Et år senere presenteres nå produksjonsmodellen på scenen under årskonferansen til BMW Group. Likhetene med konseptbilen er mange.

Fjerde elbil fra BMW
BMW i4 er en helelektrisk firedørs Gran Coupé og blir tilgjengelig i forskjellige versjoner med rekkevidde på inntil 590 kilometer (WLTP). Med effekt på maks 530 hk vil bilen kunne akselerere til 100 km/t på rundt fire sekunder.

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. De første bilene vil rulle inn på norske veier i fjerde kvartal, lover Tegneby videre.

Balanserte egenskaper
Enda mer imponerende enn selve akselerasjonen er ifølge BMW kjøreresponsen i4 varter opp med. Et eget oppsett for dempersystemet reduserer den typiske bevegelsen hvor man gjerne opplever at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon.

– Sammen med et nyutviklet antispinn-system som jobber lynraskt og presist, sørger systemet for maksimalt grep og stabilitet når gasspedalen får kjenne på trykket fra skosålen, forklarer Tegneby.

(saken fortsetter)

Men akselerasjon på en rett linje er ingen målestokk for en BMW. Ytelsene må spille på lag med reaksjonene fra styring og bremser for å oppnå ønskede egenskaper.

Forutsetningene for den ettertraktede smidigheten og presisjonen er forankret i konseptet BMW i4 bygges på; lang akselavstand, bred sporvidde, egen hjulstilling, store dekkdimensjoner, høy torsjonsstivhet, lavt tyngdepunkt og vektbalanse.

BMW 3- og 4-serie er anerkjent for den ideelle balansen mellom dynamiske egenskaper og komfort. Med nye i4 defineres ifølge BMW målestokken nok en gang – med ren elektrisk kjøreglede.

En av modellene som kommer er en M Performance-modell. Dermed har det tyske selskapets store elektriske satsning nå også nådd de mest sportslige modellene.

Umiskjennelig BMW
Den særegne kjøredynamikken til BMW i4 bygger på at de dynamiske egenskapene aldri går på bekostning av kjørekomforten. Den helelektriske firedørs Gran Coupéen er først og fremst en umiskjennelig BMW, bygget for småturer så vel som for langkjøring.

BMW i4 bygges på femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Den elektriske motoren, ladeenheten og høyspenningsbatteriet er nyutviklet og gjør det mulig for BMW å ta et nytt og viktig fremskritt med de elektriske drivlinjene.

BMW lover at mer informasjon om i4 vil komme innen kort tid.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: