[]
[] [firmabil.no] []

Volvos lille rakett


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Tvillingbroren til Polestar er endelig her, litt mindre, litt dyrere og litt mer Volvo. Volvo XC40 Recharge og Polestar 2 er like i bunnen.

Først publisert i Bladet BIL nummer 11-20.

Du finner ingen startknapp i Volvo XC40 Recharge. Bare å ta i dørhåndtaket, sette seg inn, og idet du beveger girvelgeren, er bilen operativ. Så snart bilen stanses og forlates, slår lydanlegget og lysene seg av, et trykk på sensoren på dørhåndtaket og bilen er låst.

Kan det bli enklere? Det måtte være om bilen også låste seg selv når sistemann forlater den.

ANKOMMER SENT 
Volvo har altså skyndet seg langsomt. Etter tidlige forsøk på å elektrifisere noen modeller, staket Volvo ut veien til stikkontakten via ladehybrider. Om du ikke har fått det med fordi Volvo i så mange år var overtydelig på dieselmodellenes viktige rolle i de store bilene, så stod ladehybridene for 83 prosent av akkumulert Volvo-volum ved inngangen til november.

Vel, XC40 Recharge er ikke bare svensk. Designet og utviklet i Göteborg, ja vel, men den bygges parallelt med Polestar 2 i Kina, så teknisk sett er de to like. Det vil si firehjulsdrift med en motor foran og en bak, hver på 204 hk og 360 Nm i dreiemoment. Når dette legges sammen, blir det formidabelt mye kraft som tar 2188 kg tunge XC40 Recharge til 100 km/t på 4,9 sekunder. Som alle andre Volvoer, begrenses toppfarten til 180 km/t.

De "norske" bilene kommer imidlertid fra Volvos fabrikk i Belgia som også produserer XC40 med fossile drivlinjer. 

(saken fortsetter)

TAR IKKE PLASS
I de fleste elektriske biler stjeler batteripakken bakseteplass, med dårligere sittekomfort som praktisk konsekvens. Det gjelder ikke for XC40 fordi batteripakken bygger nedover istedenfor oppover, hvilket betyr redusert bakkeklaring fra 21,1 cm til 17,6 cm sammenliknet med fossilutgaven. Akkurat det avgjør neppe bilvalget for den som vurderer XC40 Recharge.

Enn så lenge leveres XC40 Recharge kun i en variant med R-design utstyrspakke og priset fra 520.000 kroner før tilvalg. Polestar 2 koster til sammenlikning fra 60.000 kroner mindre.

Fordi de to har samme opphav, faller det naturlig å sammenlikne dem, selv om Volvo ser på Tesla Model Y, BMW iX3, Audi Q4 e-tron og VW ID.4 som viktigere konkurrenter.

SVÆRT RASK 
Kombinasjonen av hele 408 hk i en ganske så høyreist SUV (1,65 meter) som både skal være familiekomfortabel og samtidig gi inntrykk av å være sportslig, krever mye av bilen. Ingen tvil om at dette biter seg fast i asfalten utstyrt som den er med 255/40 R20 hjul bak (255/45 R19 som standard), men for velværets skyld er det vanskelig å forstå hvorfor bilen må ha så absurd mye krefter når 150 færre hester gjør bensinutgaven mer enn morsom nok å kjøre.  

Samtidig løfter én-pedalsfunksjonen (kan skrus helt av) kjøreopplevelsen flere hakk, og særlig på litt krevende veier. Retardasjonen er så kraftig uten å være ubehagelig, at bremsepedalen nærmest bare har nødfunksjon. Her er bare å trykke på eller slippe opp – styre dit nesa peker – og bilen ordner resten.

(saken fortsetter)

Innvendig ser alt ut som i fossilutgaven – og takk for det, Volvo er ganske gode til å designe enkle og tiltalende bilinteriør - helt til infotainmentanlegget aktiveres og du oppdager at Google har overtatt der Volvo slapp. Hei Google: Jeg er litt i tvil om jeg er spesielt begeistret for å slippe Google så nær innpå livet at de kan følge med på hvor jeg kjører og hva jeg snakker om med hvem i bilen.

LITE LADEBUFFER
Volvo oppfordrer brukerne til å stoppe ladingen (gjøres enkelt på skjermen inne i bilen) på 90 prosent for å øke levetiden på batteriet. Det er enkelt å forstå hvorfor. Fordi Volvo velger å la brukerne disponere hele 75 kWt av totalt 78 kWt i batteripakken, ligger det lite buffer inne.

XC40 Recharge DC-lader med inntil 150 kW, som gjør det mulig å lade fra 0 til 80 prosent på cirka 40 minutter, oppgir Volvo. Vel, det er under optimale forhold.

Jeg ladet på Grønn Kontakts 150 kW lader fra 23 til 62 prosent av batteriets kapasitet, oppgitt på laderen til 33 kWt, på 24 minutter. Ladefarten var under noen topper oppe i 104 kW, men lå ganske stabilt mellom 80 – 90 kW inntil den ved 60 prosent av batteriets kapasitet ladet opp, falt til 63 kW. Ladeforholdene var ikke optimale med utetemperaturen på 3 grader, men bilen hadde før ladingen tok til rullet flere mil i motorveifart for å få opp temperaturen på den væskekjølte batteripakken.

HØYT FORBRUK
Du kan også følge med på ladefarten på instrumentskjermen, men der er den ikke oppgitt i kW, men i antall kilometer som lades. Snedig.

Det hyggelige med XC40 er at motorveifart ikke tømmer batteriet. 158,3 km på en blanding av 110 km/t motorvei, landevei og litt bykjøring med snittfart på 50 km/t, rundt 11 varmegrader ute og 21 grader i bilen endte med 27,1 kWt i forbruk. To mil på landevei og pen kjøring, snittfart på 52 km/t gav 20,9 kWt i forbruk. Begge verdiene er betydelig over oppgitte forbrukstall, men speiler bilens høye vekt, som er rundt 150 kilo mer enn oppgitt vekt på Teslas kommende og en del større Model Y.

VI SYNES
Denne superraske Volvoen kommer det til å bli mange av i Norge.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: