Jeeps påskeparade
Hver påske samles Jeep-entusiaster i Moab-ørkenen i Utah for å utfordre det røffe terrenget og mingle om sin felles interesse. Det gir gode eksponeringsmuligheter for produsenten. De mest ivrige Jeep-entusiaster tilbringer hvert år påsken sammen med likesinnede. Jeep og Mopar bruker anledningen til å vise frem nye fristelser på utstyrsfronten samt sjekke ut interessen for nye konsepter. Mye dreier seg om trimming og detaljer, men i år har Jeep for første gang med seg en helelektrisk Wrangler for å se om menigheten er klar for noe så vågalt. Magneto heter konseptet som er bygget på en retro-utstyrt Wrangler Rubicon. Bensinmotoren er løftet ut og er erstattet med en elmotor med tilsvarende ytelser, 285 hk og 370 Nm, som i den originale 3,6-liters V6-en. Så rart det enn kan høres er elmotoren koblet til en 6-trinns manuell girkasse som gjør at føreren må clutche og gire manuelt. Girene er der for å tilpasse kreftene til kjøringen, men det skal også være mulig å kjøre bilen ved bare å bruke gasspedal og brems. Fire luftkjølte batterier levert av Webasto har en samlet kapasitet på 70 kWt. Batteriene er plassert litt her og litt der – ett av dem sitter under panseret, ett er plassert i bagasjerommet, og så sitter det ett på hver side festet til rammen. Bilen benytter 800 volts batteriarkitektur. (saken fortsetter) Ifølge Jeep kan Magneto ta seg fra stillestående til 60 mph (96 km/t) i løpet av 6,8 sekunder. Ganske bra når doningen veier nesten 2,4 tonn. Rekkevidde er ikke oppgitt. Magneto benytter to 12V batterier til å drive en del av bilens utstyr. Et løftekit, 35-tommers gjørmedekk på 17-tommers felger, veltebur, rails og støtfangere i stål med vinsj montert i front skal løfte både inntrykk og egenskaper. Ifølge Jeep skal de teste og forbedre Magneto med tanke på fremtidig realisering i løpet av tre år. Mens Magneto er det mest unike konseptet på Jeeps påskesafari har de også tatt med andre godbiter å vise til entusiastene. Jeepster Beach er en restomod som startet livet som en Jeepster Commando i 1968. Alt under karosseriet er erstattet med komponenter fra en 2020 Wrangler Rubicon, inkludert rammen og motoren som er en 2,0-liter turbo trimmet opp til rundt 340 hk. Bilen er godt synlig i terrenget med sin «gull-lakk» kombinert med rødt interiør. 35-tommers terrengdekk hører selvsagt med i pakken. Red Bare Concept tar utgangspunkt i en Gladiator Rubicon. Under panseret sitter en 3,0-liters diesel V6 med 280 hk og 599 Nm. Kreftene fordeles til hjulene via en 8-trinns automatkasse, selvsagt med diffsperrer for maksimal fremkommelighet. Orange Peelz er en todørs Wrangler som lovpiser Jeeps muligheter for åpen terrengkjøring, utstyrt med halve dører og et tak som løftes av i ett stykke. Den har en 3,6-liters V6 med 285 hk / 370 Nm og 8-trinns automat. I tillegg til disse nykommerne har Jeep også med biler de har vist tidligere, Gladiator Farout Concept, Gladiator Top Dog og Wrangler 392. Sistnevnte settes nå i produksjon i et begrenset opplag. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |