Det hvite lynet
PRØVEKJØRT: Er du sikker på at Turbo foran S på hekkluka og 1,2 sekunder raskere til 100 km/t er verdt 700.000 kroner ekstra? Kanskje mer fornuftig å legge penger i utstyr. Først publisert i Bladet BIL nummer 4/2020. Det er helt stille på veien selv om solen fortsatt står ganske høyt på himmelen. Ikke det at denne drømmen av en veistump ganske tett til svenskegrensen renner over av trafikk til det vanlige, men i disse korona-tider har jeg den for meg selv. Jeg og elektriske Porsche Taycan 4S. Så jeg legger inn sport-modus, trår til og merker hvordan 640 Nm moment fordelt via firehjulsdriften planter Eagle F1-dekkene i det forholdsvis nyasfalterte underlaget. Plutselig merker jeg et rykk og bakre drivlinje skifter fra akselerasjons- til kjøregir. Bilen ligger, slik jeg husker Turbo S fra introduksjonskjøringen gjennom tre land i fjor, så godt som flatt i svingene. Nesten uansett hvor raskt svingene angripes, leker bilen seg gjennom dem. Utenfra hører jeg kun lyden fra hjulene bak. Mer om det senere. FLERE VALG Men om pengene faktisk har et snev av betydning etter at svekket krone nylig løftet 4S-grunnprisen til 959.900 kroner, og det holder med 435 hk, 640 Nm, 4,0 sekunder til 100 og 13,3 sekunder til 200, så inneholder godteposen til Porsche nok av attraktive tilvalg å bruke penger på, men som samtidig løfter eier- og kjøreopplevelsen. Som for eksempel større batteripakke som samtidig gir inntil 571 hk. (saken fortsetter) BAKAKSELSTYRING Med Taycan mener Porsche blodig alvor. Den nesten fem meter lange fireseteren er ikke tatt fram som et alibi for i evigheten å kunne bygge sinte, bensindrevne sportsbiler, men for på ekte Porsche-vis å møte de elektrifiseringskravene som er i ferd med å ramme bilindustrien. SPORTSLIGSTE ELBIL Selv om mange sikkert vil være uenig med meg, mener jeg 4S er Porsches mest fremtidsrettede modell akkurat nå. Taycan er ingen liten bil, riktignok litt kortere enn Panamera, men betydelig større enn 911. Samtidig veier den 575 kg mer enn Carrera 4S (men 150 kg lettere enn Tesla Model S Long Range). Selve kjøreopplevelsen ligger nærmere 911 enn Panamera, ikke minst på grunn av den formidable og umiddelbare responsen, men også fordi Taycans langturegenskaper i høy hastighet ligger så utenpå bilen. Husk bare å legge inn sportmodus på litt trange veier, først og fremst for å stramme opp styringen. Kryss gjerne Europa med Taycan, er Porsches oppfordring. (saken fortsetter) LADEFARTEN Med 79,2 kWt (netto 71 kWt) batteripakke er det ikke standard batteripakke i seg selv som gjør 4S egnet til de lange utfluktene. Den holder ikke til mer enn 407 WLTP-kilometer som betyr at farten må holdes godt under de nivåene hvor Porsche Taycan trives best. 270 KW Under optimale forhold, det vil si med lite reststrøm og riktig batteritemperatur – det siste sørger bilen for om du forhåndsprogrammerer aktuell ladestasjonen – så lader bilen med inntil 270 kW. Enn så lenge opererer kun Inonitys lynladenettverk (hvor Porsche er medeier) med dette ladefartnivået. Med langsommere ladere slipper du billigere unna, men ståtiden øker. Mest tidseffektiv lading oppnås i området 5- til 60-70 prosent ladekapasitet. Jeg ladet fra 4 til 82 prosent (fra 15 til 287 km rekkevidde med min kjørestil) på 36 minutter (Ionity E18 nord for Larvik) ved 4,5 grader utetemperatur og batteri som ikke holdt mer enn 19 grader ved ladestart. Ved ladeslutt hadde batteritemperaturen passert 36 grader. (saken fortsetter) MINIMALISTISK Baksetet ser ved første øyekast mer ut til å være til pynt, men byr på overraskende god plass både til bein og hode – når man først får satt seg inn. 407 liter bagasjeplass (identisk med ladbar Panamera) imponerer ikke i en 4,93 meter lang vogn, men så er det lett å glemme at Taycan først og fremst er en Gran Turismo på strøm, og at Porsche i det minste har tenkt praktisk ved å rydde plass til ladekablene under gulvet bak, og om det passer bedre å ha kablene foran (normalt sleper man jo ikke rundt på disse kablene), så har Taycan et 80 liter stort rom her akkurat som alle Tesla-modellene, Audi e-tron og Jaguar I-Pace har, men ikke Mercedes EQC. KUNSTIG SPORTSLYD Lyd er det likevel nok av i Taycan. I hvert fall i Performance-utgaven som inkluderer 21 tommer hjul. Hvite Mission E designfelger med tilhørende hvite bremsekalipere er virkelig lekkert, men medaljens bakside inneholder overraskende mye slitsom hjulstøy. Her har Porsche fortsatt en jobb å gjøre.
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |