[]
[] [firmabil.no] []

Gjenoppsto som SUV


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Puma er den lille sportsbilen Ford tok livet av i 2002, men som i fjor høst gjenoppsto som SUV.

Først publisert i Bladet BIL  nummer 4/2020.

Mange av BilAutofils lesere husker Puma, den kjøreglade og Fiesta-baserte 2+2 sportsbilen Ford tok fram i 1997. Med 155 hk i toppmodellen levde Puma opp til kattedyrets image, den var ganske så rask. Fem år senere ebbet livet ut og Ford tok farvel med Puma.

Men noen i Ford erindret navnet og hva den lille tassen hadde skapt av oppmerksomhet. Så med ny, liten kompakt-SUV mellom EcoSport og Kuga, hentet Ford navnet fram igjen.

LITT MUSTANG
Sånn umiddelbart tenker jeg mer på Ford Mustang Mach-E enn på EcoSport og Kuga når Puma studeres nærmere. Puma har i krympet utgave flere av trekkene fra sin amerikanske storebror. Den er godt pakket, har stort bagasjerom – og den har en «brønn» under bagasjeromsgulvet.

Den største forskjellen ligger i motorvalget. Der Mach-E kun kjører elektrisk, er det eneste elektriske i Puma en integrert startmotor/generator som gjenvinner litt bremse- og retardasjonsenergi og lagrer det i et 48 volts luftavkjølt batteriet.

Men effekten av denne mildhybrid-teknologien er så liten at bilen fortsatt slipper ut 130 gram CO2/km og kvitterer derfor ikke ut avgiftsrabatter á la det ladehybridene nyter godt av.

BARE BENSIN
Så glem alt om hybrid. Puma handler først og fremst om en praktisk og morsom SUV i grenselandet mot crossover, 4,21 meter lang og derfor konkurrent mot eksempelvis Opel Crossland, VW T-Roc og Skoda Kamiq, for å ha nevnt tre viktige fossilmotor-utfordrere.

Det norske Puma-utvalget begrenses til én motor, to effekter, manuell/automatisk girkasse og kun forhjulsdrift. Så utenfor vei har Puma altså ingen ting å gjøre.

At lett-hybriden (125 hk og 155 hk) kun leveres med 6-trinns manuell girkasse skyldes at den 54 kg tyngre automatkassen slurper mer bensin og derfor leveres kun i kombinasjon med 125 hk uten hybridteknologi.

GANSKE KJAPP
Sånn sett er varianten hvor Ford har jaget 155 hk ut av den tresylindrede en-literen, klart morsomst å kjøre. Siden Puma bygger på Fiesta-plattformen, er den med ST-sportsunderstell nesten like leken på veien som nevnte kombi. De tre sylindrene byr på ganske rå motorlyd.

Siden vi befinner oss i vinterlig klima deler av året, leverer Ford – riktignok mot 3500 kroner ekstra – både varme i rattet og varme i frontruta. Tro meg, disse varmefunksjonene er verdt hver krone!

Så får det heller være at det ikke er skiluke i bakseteryggen og at baksetet ikke kan lengdereguleres for å øke fleksibiliteten der bak. Til gjengjeld laster bagasjerommet hele 456 liter, som virkelig er mye for en såpass liten bil. For å oppnå flatt gulv når bakseteryggene legges ned, løftes gulvet først opp i passende høyde.

(saken fortsetter)

BRØNN
Under gulvet dukker nok et rom opp, et brønnliknende på 80 liter til eksempelvis våte klær og sølete gummistøvler. Og for å lette renholdet: Ford har montert tappeplugg i bunnen.

Ford lar også dørene dekke dørtersklene. Praktisk, så slipper man å skitne til buksene ved inn- og utstigning. Til å være såpass liten overrasker Puma med grei bakseteplass (92 cm i takhøyde og 63 cm beinplass bak 180 cm lang sjåfør). God plass til føttene under setene foran hjelper på plassen.

UTSTYRSLASS
For å gjøre Puma attraktiv i en bilkasse hvor norske kunder har flere moms- og avgiftsfrie elbiler å velge blant, inneholder standardpakken ganske mye utstyr som delskinn, adaptiv cruisekontroll, filskiftassistanse, aluminiumspedaler, navigasjon, trådløs lading av telefonen, B&O lydanlegg, ryggekamera, blindsonevarsling og matt svart-lakkerte 18-tommers alufelger.

Den elektriske bakluka som kan åpnes med å føre foten under støtfangeren, og som i tillegg inkluderer nøkkelfri adgang og start, koster 6000 kroner ekstra. Prisen for panoramsoltak oppgis til 9000 kroner, og Ford forlanger 8500 kroner for LED hovedlys.

Ford Puma er etter min mening verdt å se nøyere på hvis biljakten handler om en liten kompakt-SUV med fossilmotor. Men det er verdt å notere at i denne klassen står elbilene for to tredeler av salgsvolumet.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: