Bortgjemt og glemt
PRØVEKJØRT: X-Trail er suksessen som druknet i Qashqai og nå lever et litt ufortjent skyggeliv i Nissans fokus på elektrisk suksess. Først publisert i Bladet BIL nummer 4/2020. X-Trail ble lansert i 2002 og tok Norge med storm. Allerede i 2003 ble den Nissans mest populære bil og var det i fire år til Qashqai overtok og parkerte X-Trail. Med Nissans elektriske suksess fra 2011 havnet X-Trail enda lenger bak i køen og er nå nesten glemt. Det er helt ufortjent og den er et bra alternativ for de mange som fortsatt mener SUV skal ha dieselmotor. EU-TILPASSET X-Trail bygges over samme tekniske lest som lillebror Qashqai, men oppleves langt mer robust, mer som en arbeidsbil. I tillegg overtok X-Trail ved siste revisjon av Qashqai funksjonen med tre seterekker, X-Trail erstattet altså sjuseteren Qashqai +2. 4X4 X-Trail har noe konservativt over seg. Som en venn som satte seg inn sa: – Så herlig med klassisk instrumentering. Ja, faktum er at slett ikke alle synes skjermbaserte løsninger fungerer like bra i bil i fart, som det gjør på en iPad i sofakroken. (saken fortsetter) LITEN SKJERM X-trail har fire-kamera-løsning, hvilket betyr at ved rygging vises bilde bakover samtidig som bilen ses i «fugleperspektiv». Men den lille skjermen gjør det vanskelig å få med seg alt bak, og selv om sensorene også sier fra om oversette hindringer, hadde en stor og skarp skjerm løst siktproblemet. De fleste av konkurrentene har fikset dette for lenge siden. Innvendig er det ellers lett å trives i X-Trail. Du sitter høyt i bra seter, bilen støyer ikke spesielt mye, og baksetet kan lengdereguleres for å øke bagasjerommet. Bagasjeromsgulv i to etasjer trekker også opp, og halve gulvlokket kan settes på høykant for å lage en brønn bakerst til handleposene. Bra, det. Men hvorfor er det nødvendig å gjemme bort viktige brytere for ProPilot, rattvarme og ECO-knapp? Disse knappene lar seg ikke finne fram til uten å ta blikket fra veien. Ikke bra, det. X-Trail har heller ikke head up display. HØYT FORBRUK (saken fortsetter) Lavt utslipp favoriseres i det norske engangsavgiftssystemet. Styggedommen som blåser ut av eksosrøret på X-Trail straffer derfor Nissan med 275.600 kroner i engangsavgift, mens Skoda slipper unna med 193.200 kroner, altså 82.400 kroner mindre. Også Mitsubishi, en annen relevant konkurrent, straffes bare med 19.800 kroner i engangsavgift på Outlander. Her ligger noe av forklaringen på at Mitsubishi leverte ut 5048 Outlander i fjor mens Nissan måtte nøye seg med 47 X-Trail. FOR KOSTBAR Ved inngangen til 2020 leveres Nissan X-Trail med ProPilot. Men du må betale 10.000 kroner ekstra for funksjonen som gir deg adaptiv cruisekontroll, køautomatikk og styrehjelp. Dette gjør X-Trail selvkjørende på nivå 2,0 der mange biler har befunnet seg lenge nå. Det høye utslippet er jeg redd fører til at Nissan etter sommeren må droppe X-Trail fra det europeiske modellprogrammet eller strupe volumet til et minimum for å unngå å bli straffet med utslippsskatt. Trist at Nissan ikke har gjort mer med utslippet, for X-Trail er i utgangspunktet en bra bil som nå dessverre priser seg helt ut av Norge. OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |