Både pose og sekk
BRUKTBIL: Opel Insignia er både lekker, fornuftig og kjøreglad! Her får du mye bil for pengene. Først publisert i Bladet BIL nummer 4/2020. I en tid som tilhører SUV-ene, laget Opel like godt en sedan. Heldigvis helgarderte de og produserte samme bil i stasjonsvognutførelse også, og begge er slående vakre! Motor og kjøreegenskaper Av bensinmotorer ble det en helt ny 1,5-liter med 165 hester, og en 2-liter på 260 hester. Velger du den minste, leveres den med 6-trinns automat eller 6-trinns manuell kasse. 2-literen får man utelukkende med 8-trinns automat, i kombinasjon med aktiv diff og firehjulstrekk. Sikter du på en dieselmotor har du to alternativer, uavhengig om du velger sedan eller stasjonsvogn. Spesielt nok, er de ikke like. Sedanen, som heter Grand Sport, har enten 2-liter på 170 hk eller 2-liter BiTurbo på 210 hestekrefter. Disse er kun koblet mot en 8-trinns automat, og den største med firehjulsdrift. I stasjonsvognen, eller Grand Tourer, er det 1,6-liter på 136 hester som innstegsmodell, eller 2-liter på 170 hester som er paret med 8-trinns automat, og kun forhjulsdrift. Utseendet ble kraftig endret og Insignia er virkelig lekker i begge utførelsene – selv om sedan-utgaven er den som spiller mest på våre autofile strenger. Lang og slank, med godt vinklet frontrute – blir den elegant og sportslig. Den er 2,9 centimeter lavere enn forrige modell, og med akselavstand på 2,83 meter gir den også bedre plass til bein for baksetepassasjerer. For å spe på den sportslige følelsen senket man førerposisjonen med 3 centimeter, og baksetestillingen med 2,3 centimeter. Om akkurat det utgjør den store forskjell, kan debatteres. Men FlexRide-systemet derimot, gjør definitivt det. Dette er et adaptivt understell som konfigureres etter eget ønske. Bilen vi tok med, er utstyrt med den nye 1,5-literen. I kombinasjon med et svært godt understell, blir dette en kjøreglad pakke. 0-100 km/t går unna på 9,4 sekunder, og bilen gir seg på 225 km/t. I tillegg er bilen godt utstyrt med AGR-seter med blant annet uttrekkbar lårstøtte, induksjonslader til mobiltelefonen, Opel On-Star, USB-kontakter, med mer. Økonomi Sikkerhet Sjekkpunkter Insignia: - Bløt. Noen har klaget over lakk som er «bløt» og derfor får vaskestriper fort. - Stopp. Bremseskiver bør som ved alle bruktbiler sjekkes, og Insignia har hatt trøbbel med kast i fremre skiver. - El-sjokk: Det har vært rapportert problemer med elektronikk, som innvendig belysning..
+ design + kvalitetsfølelse + utstyr/pris - Blir oversett i SUV-tiden. Opel Insignia Grand Sport 1,5 turbo Priser: Fra 315 000,- Motor: R4. Slagvolum: 1,5 liter Effekt: 165 hk - 250 Nm. Drivverk: Automat. Toppfart: 225 km/t. 0-100: 9,4 sekunder Forbruk: 0,61 l/mil. Utslipp CO2: 138 g/km. Vekt: 1397 kg. Bagasjerom: 490/1405 l. Lengde: 490 cm.
Hjertet sier Grand Sport, mens fornuften sier Grand Tourer. En stasjonsvogn med sterk dieselmotor er nok det beste valget her. Hva med disse? Du som vant lottopotten: Styr unna denne! OBS!
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |