Nå går den lenger på strøm
PRØVEKJØRT: Med større batteri har den avgiftsfrie ladbare hybriden Mini Cooper S E All4 Countryman blitt enda mer fornuftig. Først publisert i Bladet BIL nummer 5/2020. Cooper S E All4 Countryman har vært bestselgeren blant Mini-modellene de siste årene. Prisen har vært relativt gunstig på grunn av svært lave avgifter som følge av hybrid drivlinje, selv om du betaler en viss premie for merkevaren. Faktisk må du nå ut med null kroner i engangsavgift, og belastes bare med merverdiavgift og vrakpant på 2400 kroner når du kjøper bilen. Den går 30 prosent lenger Som referanse hadde vi på samme tidspunkt en BMW 225 xe, som har samme drivlinje som Mini-en, men med den gamle batteripakken. Her lyste 30 km mot oss. Slike tall må tas med en klype salt, da de i stor grad baserer seg på historikk, men det er liten tvil om at den reelle rekkevidden har økt betraktelig når nå både BMW-en og Mini-en har fått større batterikapasitet. 224 hk I motsetning til flere av konkurrentene, har de ladbare hybridene fra BMW og Mini firehjulstrekk. Vi snakker ikke om noe avansert xDrive-system. I stedet er det elmotoren som driver bakhjulene og bensinmotoren som driver forhjulene. Men det fungerer på glatte vinterveier. Det største subjektive likhetspunktet mellom Mini-en og BMW-en er faktisk lydbildet. Det skulle for så vidt bare mangle, når drivlinjen er lik. BMWs lille 1,5-liters bensinmotor gir det raspende lydbildet vi gjerne forbinder med tresylindrede motorer. Det er definitivt ikke den mest macho lyden som har kommet fra BMWs verden. Bensinmotoren slår inn i «tide og utide», selv om det er strøm på batteriet, men det hele skjer relativt sømløst. Ulike kjøreprogrammer gjør det mulig å kjøre mer økonomisk eller sportslig om man vil det, men å tvinge bilen til å bare gå på strøm, er ikke mulig. Original vare Og at den er større, betyr også at bilen med navnet Mini selvmotsigende nok er ganske romslig, både i kupeen og i bagasjerommet. Batteripakken er plassert under baksetene, noe som betyr at lastekapasiteten er på 405 liter, bare 45 liter mindre enn det utgaven uten hybrid drivlinje kan skilte med. Dashbordet er også helt unikt for Mini, med et stort, rundt, midtstilt instrument hvor du får opp kart, radio osv. Lyssettingen rundt skjermen gir litt tivoli-fornemmelser når fargene skifter idet du for eksempel skrur opp eller ned varmen eller parkeringssensorene aktiviseres ved rygging. Kult eller harry, alt ettersom. Vippebrytere som gir flyassosiasjoner finner vi både i midtkonsollen og i taket. Det ser i det minste kult ut, selv om brukervennligheten nok er bedre med konvensjonell betjening. Som en ekstra hyllest til sitt engelske opphav, var testbilen kledd i kledelig, klassisk British Racing Green-farge. Nærmere juletre kommer du ikke. Mini Countryman og BMW 225 xe appellerer nok til noe forskjellige målgrupper. BMW-en havner i den noe upopulære kategorien «flerbruksbil», mens Countryman er mer SUV/crossover. Mens Mini-en utstråler noe hipt og annerledes, blir BMW-en direkte traust. Vi synes… I oppgradert utgave har den ladbare Mini-en fått den elektriske rekkevidden den fortjener. Den er original, men likevel praktisk. På kjøpet får du krefter i massevis og et visst miljøalibi. OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |