Kortere ventetid – bedre rekkevidde
PRØVEKJØRT: Noen små oppgraderinger har gjort Hyundai Kona til en enda bedre elbil. Først publisert i Bladet BIL nummer 6/2020. Jeg har aldri lagt skjul på at blant de små elbilene, står Hyundai Kona høyt oppe på listen over mine favoritter. Kona ser bra ut, er med 204 hk superrask, er bra å sitte i foran, men mest av alt så tar strømmen aldri slutt. I hvert fall oppleves det sånn i virkeligheten. KJØRER LANGT Det gikk ikke lang tid fra de første informasjonene om en elektrisk utgave av Hyundai Kona nådde norske bilkunder, før de første stilte i kjøperkø. Da det ved lanseringen i 2018 viste seg at de oppgitte dataene faktisk stemte, og at ingen andre småbiler hadde like lang bruksrekkevidde som Kona, nærmet leveringstiden seg henimot to år. Samtidig kom det få Kona EV til Norge i 2018. POPULÆR Når Hyundai nå lanserer små justeringer på Kona, betyr nye Michelin Primacy 4-dekk enda lavere rullemotstand, med økt WLTP-rekkevidde fra 449 til 484 kilometer som konsekvens. De innvendige endringene lar seg knapt se. Girknappene er de samme, fortsatt leveres bilen med varme i rattet, kjøling (!) i setene og headupdisplay. Fortsatt fungerer førerstøtteteknikken med radarstyrt cruisekontroll like bra som på forgjengeren, og bilen selvkjører på nivå 2. Det betyr at Kona holder seg på veien og kjører ikke på bilen foran så lenge selvkjørteknikken er aktivert. (saken fortsetter) NY SKJERM Fordi Kona EV deler plattform med fossile brødre, er ikke bilen like optimalisert for ren el-drift som eksempelvis utvendig like store Opel Ampera-e. Hyundai ofret derfor i utviklingen av bilen grei bakseteplass til fordel for ekstra god plass foran og rimelig stort bagasjerom. Mer enn 332 liter inkludert volumet under bagasjeromsgulvet er ikke å forvente. Baksetet egner seg derfor ikke for langbeinte voksne. Konstruksjonen gjør det heller ikke mulig å oppbevare ladekablene foran. Ladeporten (CCS) sitter fortsatt på venstre side som en del av støtfangeren foran. Det gjør den utsatt for skade og med gode muligheter for at lokket over porten fryser fast om vinteren. Hyundai Konas paradoks består i bilens kapasitet for lange reiser uten behov for ladestopp, mens bilens øvrige egenskaper gjør den mest egnet for bruk i nærmiljøet. Sånn sett betyr 100 kW ladefart ved hurtigladere ikke like mye som på en stor langtur-elbil, fordi den primært lades hjemme. PRISHOPP 390.000 kroner for bil med Premium utstyrspakke priser Kona i skrivende stund 15.000 kroner over dyreste og betydelig større Nissan Leaf. Begge har omtrent identisk stor batteripakke, men Kona kjører lengst før den må lades. PS!
OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |