Fremdeles kjempepopulær
BRUKTBIL: I dagens bilsamfunn kan en Volvo XC70 med noen år på baken fort bli glemt. Likevel er dette fortsatt en glimrende bil! Først publisert i Bladet BIL nummer 2/2020. Den ble lansert tidlig i 1998 som Cross Country, og i 2000 ble den hetende V70 XC, før den fikk navnet XC70. Motor og kjøreegenskaper Volvo frisket opp utseendet noe underveis, med blant annet ny front og beskyttelsesplater, men også utstyrsvarianter hvor man fikk ting som «Hill Descent» og oppgraderte lysdetaljer. Tredje generasjon ble også større i forhold til forgjengeren: 10,5 centimeter lengre og 4,2 centimeter høyere. På asfalt er XC70 veldig god. Den scorer høyt på det meste, kanskje med unntak av en litt dårlig formidlende styrerespons. Noe sportsbil er det dermed ikke, men ytelsene var ikke til å fnyse av. Med 163 hester diesel, gjør den 0-100 km/t på 10 sekunder. T6 bensinutgaven gjør det samme på 7,6 sekunder. Som forventet, er XC70 en veldig sikker bil. I tillegg til all elektronikk som skal sørge for at man unngår de store hendelsene på veien, er det også lagt inn ekstra støtabsorberende bjelker bak fangeren, og detaljer som nakkeslengbeskyttere, og spesielle bilbelter. De føles også ekstremt godt sammenskrudd, og selv om de er noe mer «nøytral» i interiørdesign enn konkurrenter som Audi, så gir den hyggelige timer bak rattet. Økonomi Sikkerhet: Livet på innsiden SUVERENT: Interiøret i skinn er av svært høy kvalitet, og byr på nesten makeløs komfort. RYGGPROBLEM? Grunnet bakkeklaring på XC70, er inn – og utstiging enkelt. Man setter seg mer eller mindre inn og ikke ned. VEITOG: XC70 har et velbalansert chassis og godt understell som gjør at den overrasker ved landeveiskjøring. BAGASJE: Volvoen rommer 555 liter i bagasjen uten å felle ned baksetene. Gjør man det, har man 1600 liter. Bagasjerommet er kvadratisk, og er derfor enkel å stue varer o.l i. BAKSETEGLEDE: Man sitter like komfortabelt som voksen i baksetene. Disse kan også deles 40:20:40, og har integrerte barneseter. FORBEDRET: Den 6-trinns girkassen som sitter i nyere utgaver, girer faktisk når man ønsker. Man kan også overstyre ved å trekke spaken mot seg – og sjalte selv. SOLID: Man har flere oppbevaringsrom og flaskeholdere/koppeholdere. Selv lokket som skjuler disse, er solide og knekker ikke om man er litt ivrig. TILGJENGELIG: Rattet har flere funksjoner enn å bare svinge. Man kan også betjene diverse systemer som telefon, radio o.l. med tommelen. Sjekkpunkter XC70: 1: Klunking. Sjekk lenkearmer. 2: Stopp. Bremseskiver 4: Tung. Lekkasjer på servosystemet. 5: Låst. Feil på sentrallås-systemet. Pluss og minus XC70: + plass + sikkerhet + «offroad» egenskaper - Litt utdatert følelse i forhold til konkurrenten Det beste valget: Hva med disse? Du som vant lottopotten: Styr unna denne! OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |