[]
[] [firmabil.no] []

Her kommer en tøffere Yaris


Terje Ringen



Toyota lanserer nå sin nye Yaris Cross for dem som er på jakt etter en kompakt crossover.

Vi fikk en forsmak på bilen i fjor vår, men nå presenterer Toyota flere detaljer og forteller at de første bilene skal leveres ut til kunder til høsten. De frister også med spesialutgaver i begrenset opplag.

Ifølge Toyota har Yaris Cross gjennomførte SUV-kvaliteter i den spesielle utstyrsgraden med betegnelse Adventure. Denne er ifølge en pressemelding designet med tanke på en aktiv livsstil med reiser ut av byen for å utforske nye veier og nye reisemål.

Den nye modellen har et tøffere utseende med beskyttelsesplater både foran og under støtfangeren bak. Sølvfargede takskinner og 18-tommers aluminiumfelger med mørk grå finish er også standardutstyr.

Innendørs er det brukt detaljer i pianosort og Warm Gold og takpanelet er sortfarget. Setene er trukket med skinnimitasjon i et eget design for denne utstyrsgraden. Rattet er skinntrukket, og det samme gjelder girspak-mansjetten.

Premiere Edition
Premiere Edition er en oppgradert versjon av Adventure utstyrsgrad med eksklusive, skinntrukne seter og spesialdesignede aluminiumfelger med maskinert overflate.

Videre har denne modellen elektrisk operert bakluke med sensorer som gir mulighet for fotbetjening, frontruteprojeksjon og to-tonelakk som standardutstyr.

Den begrensede serien, kalt Premiere Edition, vil være i salg i de første 12 månedene, og den blir mulig å reservere på forhånd.

(saken fortsetter)

Felles plattform med Yaris
Yaris Cross er bygget på den samme TNGA-B-plattformen som den nye 5-dørs Yaris.Men Yaris Cross har en høyere sitteposisjon og større bakkeklaring for å gi bilen et SUV-preg.

Yaris Cross kommer som hybrid basert på en 3-sylindret bensinmotor i kombinasjon med elektrisk motor med en systemeffekt på 116 hk. Hybridsystemet tilsvarer det som debuterte i 5-dørsmodellen av Yaris.

Toyota forventer at systemet er så drivstoffeffektivt at CO2-utslippet for versjonen med forhjulsdrift havner på rundt 100 g/km og kommer under 110 g/km på AWD-i modellene.

Intelligent firehjulsdrift
Yaris Cross er ifølge Toyota den eneste kompakte hybrid-SUV-en som kommer med det intelligente AWD-i-systemet som automatisk veksler fra forhjulsdrift til firehjulsdrift avhengig av veiforholdene.

Systemet er kompakt, lett og elektrisk og påvirker ifølge Toyota i begrenset grad drivstofforbruket. Likefullt skal det gi det ekstra veigrepet som skal til for at bilen skal ta seg fint frem også på sleipe eller bratte veistrekninger.

(saken fortsetter)

På nett
Yaris Cross gir sømløs nettilkobling via Toyota Smart. Navigasjon er enkelt på den store, høyoppløste multimediamonitoren, kartoppdateringer hentes i sanntid fra «skyen» og det er tilgang til løpende trafikkinformasjon, hendelser langs veien og nettsøk etter severdigheter og interessante steder.

Via MyT-appen for smarttelefoner kan eiere sende reiseplaner over til bilen eller styre klimaanlegget før de skal ut å kjøre eller også fjernstyre dørlåsene.

Avansert parkeringshjelp
Toyota Teammate er et avansert system for parkeringshjelp som gjør det enklere og tryggere å parkere i travle bygater og på trange parkeringsplasser.

Systemet hjelper førerne inn på plass med intuitive kontroller på den høyoppløste multimediamonitoren. Den halvautomatiske parkeringsfunksjonen sikrer rask parkering og færre manøver ved å bruke bilens 360° graders panoramakamera til å lede bilen inn på plass uten at føreren må hjelpe til med ratt, gasspedal eller bremsing.

I tillegg til panoramakameraet, er det halvautomatiske parkeringssystemet kombinert med blindsonemonitor, varsling av kryssende trafikk bak bilen med automatisk bremsing, og intelligente avstandssonarer med automatisk bremsing som standardutstyr.

Smart Cargo
Yaris Cross har ifølge Tyota en rekke finesser og funksjoner som gjør bilen både praktisk og anvendelig for eieren.

Den motordrevne bakdøren kan betjenes med foten, og bagasjeromsgulvet kan justeres i to høyder eller deles i to for å gi en sikker oppbevaringsplass under gulvet eller økt bagasjekapasitet ved behov.

Baksetet er delt 40:20:40 for å gi størst mulig fleksibilitet og mulighet for å transportere ski, sykler eller «feriebagasje», og takket være egne surrekroker er det enkelt å sikre lasten forsvarlig.

Vi får foreløpig ikke oppgitt data for bagasjerommet, men en vanlig Yaris har en kapasitet på 286 liter. Yaris Cross er imidlertid 24 cm lengre og et par centimeter bredere, så en del mer plass vil det trolig blir.

Yaris Cross er designet for europeiske kunder og blir produsert på Toyotas anlegg i Valenciennes i Frankrike. Toyota åpner for bestillinger tidlig i 2. kvartal 2021, mens det offisielle salget og de første overleveringene til kunder starter i september 2021.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: