Liten og smart
PRØVEKJØRT: Det er til å undre seg over hvorfor Honda aldri har klart å selge inn Jazz som den smarte småbilen den faktisk er. Nå forsøker de igjen. /Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020. Jeg skal ikke dvele ved Hondas neglisjering av Norge, og etter hvert også EU med over 500 millioner innbyggere. Men i de store byene i USA ser du minst én Honda i hver gate. Vi burde sett flere av dem i Norge også. Det jeg derimot vil si, er at lille Jazz kanskje er den smarteste småbilen som til nå er laget. Jeg har ment det i mange år og det mener jeg fortsatt nå, når fjerde generasjon akkurat er lansert med hybridteknologi, ikke ulik den Toyota byr på i kommende generasjon Yaris. VERDENSBIL Men nei, den er ikke ladbar, slik som 60,4 prosent av dem som så langt har kjøpt liten bil i år, endte opp med. Men så vil jo ikke alle ha elbil, av ulike grunner som bosted, bruksområde og at noen faktisk klarer seg med en liten bil bare den har plass nok. For dem er utvalget fortsatt stort, men om praktiske egenskaper i kombinasjon med svært lavt forbruk teller tungt i vektingen av bilvalget, så bør Jazz stå blant de øverste på lista. Bilen heter altså Fit i Japan og Nord-Amerika, City i Thailand og Life i Kina, bare for å ha nevnt at dette er en verdensbil. (saken fortsetter) SUPERSMART Derfor, møter jeg ved lagerporten hos en av de store elkjedene, legger ned baksetet hvor seteputen senkes mot gulvet for å gi ekstra takhøyde – og får beskjed av ekspeditøren at dette ikke kommer til å gå. Så lemper vi inn en ikke altfor stor fryseboks i originalemballasje og deretter et omtrent like stort vinskap. Og lukker bakdøren med én centimeters klaring til ruten. Den hjelpsomme mannen holder munn, og jeg kjører hjem. Jeg vet ikke om noen annen småbil hvor dette ville vært mulig. Den utvendige høyden på 1,53 meter drar Jazz litt i retning av flerbruksbil som man setter seg inn i, og ikke ned i som i lavbygde småbiler. Bakkant av dette drøyt 1200 liter store bagasjerommet skjuler en diger brønn med plass til skitne gummistølver og regntøy etter eksempelvis turer i skogen, eller til alt som normalt ligger løst bak i en bil. DANSEPLASS Når Honda nå har fornyet Jazz tvers gjennom, har den vokst kun med én centimeter i lengden og er med bredde på 1,70 meter såpass smal at tre voksne ikke vil ha det bra i baksetet. Derimot er bilen proppet med smårom. Særlig koppholderne oppe på dashbordet og det ekstra hanskerommet med plass til solbriller, lommebok etc har jeg savnet fra jeg leverte tilbake bilen. (saken fortsetter) HYBRID Samarbeidet mellom bensinmotoren og elmotoren balanserer kontinuerlig behovet mellom effekt og drivstofføkonomi, men sammenliknet med nye Yaris med oppgitt WLTP-forbruk på 0,37 liter/mil (CO2: 86 g/km), ser det ut til at Honda med oppgitt forbruk på 0,46 liter/mil (CO2: 104 g/km) fortsatt må jobbe for å ta igjen Yaris, bensinbestselgeren blant småbilene gjennom 20 år. 0,43 L/MIL I likhet med forrige Jazz har den nye også delt A-stolpe, ikke bare for å bedre sikten på skrå framover, men også for å kunne trekke frontruten ekstra langt fram i den hensikt å øke romfølelsen inne i bilen. Jazz er i tillegg overraskende komfortabel og lettkjørt, og i motsatt ende ikke i nærheten av å være sportslig, om noen skulle falle for fristelsen og tro det. Mange funksjoner styres via rattknapper og dashbordmontert skjerm, mens klimaanlegget har manuelle funksjoner. En søyle forteller kontinuerlig om batteritilstanden. UTSTYRSLASS For nye 20.000 kroner har bilen Garmin-navigasjon, oppvarmet ratt, ryggekamera, USB-tilkoblinger bak og blindsonevarsling som også tar seg av kryssende trafikk bak. Fire av de utvendige fargene kan også kombineres med svart tak. KJØRER LITT SELV Så langt er ikke Jazz testet, men de to forrige generasjonene fikk begge fem stjerner. Hva kunne vært bedre oppi alt det smarte? Setene kunne hatt korsryggstøtteregulering, og den synlige hardplasten burde med fordel vært mindre framtredende. Men da hadde bilen også vært dyrere. VI MENER
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |