[]
[] [firmabil.no] []

Fords ladbare buss


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: En hotell-/storfamiliebil til 770.000 kroner som ikke kan trekke tilhenger? Det er vanskelig å se noen miljøgevinst med ladbar Ford Tourneo Custom.

Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.

Bil med plass til ekstra stor familie = fryktelig dyrt i Norge.

Jeg klager som oftest over at tredje seterekke i flerbruksbilene knapt er for andre enn barn, og bak der igjen så godt som null plass til bagasje.

I en VW Caravelle, Ford Tourneo, Mercedes V-klasse eller tilsvarende skal det godt kjøres å ikke ha plass nok til både folk og bagasje.

AVGIFTSTRØBBEL
Problemet er bare at det norske avgiftssystemet, les CO2-komponenten i engangsavgiften, spiser biltypen til frokost og gjør dem så godt som uoppnåelige som privatbil. Som taxi og VIP-/tilbringerbil på eksempelvis hoteller, er biltypen derimot ideell, ikke minst fordi de kjøres med B-førerkort.

Men det fins løsninger for å få prisen ned. Ford er først ute med å tette noe av skattehullet ved å utstyre både Transit Custom og den mer påkostede Tourneo Custom med ladehybridpakke, som kutter utslippet og derigjennom engangsavgiften så mye at bilen blir billigere enn tilsvarende med dieselmotor.

STOR
Det er noe herlig over store biler som Ford Tourneo Custom. Den høye sittestillingen foran gir god oversikt, og selv om bilen ser diger ut, er ikke arealet den opptar på asfalten mer enn for en stor stasjonsvogn. Å bygge i høyden gir opplagte plassfordeler, som å organisere setene etter behov.

Avhengig av utetemperatur og kjørestil, makter Tourneo Custom rundt 40 kilometer på ren batteristrøm tatt ut av en batteripakke på 13,6 kWt. Dette er på nivå med mange ladehybride personbiler.

Fords tekniske løsning derimot, skiller seg fra de fleste andre ladehybrider ved at bilen er en ren elbil med forhjulsdrift og to separate energikilder: batteripakken og bensinmotoren.

(saken fortsetter)

BENSIN
Bensinmotoren, Fords etter hvert svært kjente tre-sylindrede én-liter med 125 hk effekt, drifter altså ikke bilen, men er der primært for å omdanne bensin til elektrisk energi. Det i seg selv er ikke spesielt miljøvennlig. Miljøgevinsten ligger i å lade, men bilen kan ikke hurtiglades.

Ikke det at andre ikke har tenkt slik før og fortsatt gjør det. Opel Ampera var eksempelvis konstruert slik, og BMW i3 PHEV har i prinsippet samme løsning ved at en bensinhjelpemotor overtar ved tomt batteri. Til gjengjeld har i3 stort batteri og liten bensinmotor – ikke motsatt.

Uansett gjør det Tourneo Custom litt spesiell å kjøre. Kjøreprogram velges med en knapp på dashbordet, og så lenge energien kun strømmer fra batteriet, er bilen svært tyst.

Men 125 bensinhester blir i svakeste laget til å produsere nok elektrisk energi til å flytte 2,5 tonn bil særlig effektivt. Sånn sett burde batteripakken vært betydelig større. Det ville åpnet for å ta ut mer elektrisk effekt i kombinasjon med bedre elektrisk rekkevidde.

IKKE TILHENGER
Sannsynligvis valgte Ford ut fra at basis for bilen allerede har eksistert i noen år, og muligheten til å tilpasse elektrisk teknologi derfor var begrenset.

På ett punkt mener jeg Ford feiler: Bilen kan ikke trekke noe etter seg. Null kilo. Så kan det være at biltypen primært er der for å frakte mennesker, og at det de har med seg får plass inne i bilen. Ok, men alle dieselkonkurrentene trekker tilhenger.

Jeg nevnte innledningsvis at Tourneo Custom og den enklere Transit Custom drar med seg avgiftsfordeler. Like fullt koster Tourneo Custom 745.000 kroner før metallic lakk, navi, skinnseter, ryggekamera etc., som fort beveger prisen opp mot 800.000 kroner.

Transit-varianten koster 100.000 kroner mindre. Med kun dieselmotor, havner prisen rundt 100.000 kroner høyere enn ladehybriden.

ELEKTRIFISERING
Ford skal uansett ha pluss i boka fordi de våger å velge annerledes der de fleste av produsentene fortsatt tviholder på at dieselmotoren er rett løsning. Og kanskje er den fortsatt det på såpass store biler, inntil de kan fullelektrifiseres.

Dit er både Volkswagen og Mercedes i ferd med å komme, og nå også PSA som til høsten lanserer Peugeot e-Traveller med 50/75 kWt batteripakker og inntil 330 km rekkevidde.

E-Traveller har samme målgruppe som Forden, kommer i tre lengder (4,6 – 4,9 – 5,3 meter), henter elmotor fra PSAs småbilprogram (136 hk), kan hurtiglades – og viktig for mange: Bilen trekker tilhenger på 1000 kilo.

Ford Tourneo Custom PHEV

Motor:

998 ccm/R3, turbo bensin

Elmotor:

125 hk

Samlet effekt:

125 hk/170 Nm

Drivlinje:

6A, forhjulsdrift

0-100 km/t:

Ikke oppgitt

Toppfart:

120 km/t

Batteri:

13,6 kWt

El-rekkevidde:

40 km

Forbruk/energiforbruk:

0,31 l/mil - 26,9 kWt

CO2/NOx:

81 g/km - 38,6 mg/km

Mål LxBxH:

497/199/200 cm

Akselavstand:

293 cm

Bakkeklaring:

Ikke oppgitt

Bagasjerom:

1180 - 2100 liter

Egenvekt:

2449 kg

Tilhengervekt:

0 kg

Euro NCAP

Ikke testet

Pris fra:

720 000 kroner

Pris testbil:

745 150 kroner

Pris testbil:

745 150 kroner

Miljøklasse:

B

OBS! 

Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: