Alt-i-ett-bilen
PRØVEKJØRT: I kategorien «biler som kan fylle alle roller» stiller Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ sterkt. Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020. Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ er både «familiebil», «hyttebil» og ikke minst «sportsbil». Men de aller fleste som kjøper Mercedes-Benz GLE går for det mest fornuftige valget; plug-in-hybriden GLE 500de, som i siste versjon har fått en elektrisk rekkevidde på hele 100 km. Med engangsavgifter på bare 112.000 kroner (mot en halv million for AMG-varianten) gir det desidert mest «value for money». Men penger er heldigvis ikke alt. 435 hester puttet inn i en familie-SUV blir ikke feil. Mercedes-Benz har plassert samme sekssylindrede motor inn i flere modeller. At den duger, fikk jeg demonstrert på bane i USA for noen år siden, da riktignok i en firedørs GT. AUTOBAHN-EKSPRESS Det er ikke det at GLE 53 er anonym. Det er den ikke, men dette blir mer som en kroppsbygger pakket inn i en dress. Du aner styrken, men ikke hvor sterk. Viktigst av alt, den har panamericana-grillen som oser «AMG» lang vei. Det er ikke minst viktig hjemme i Tyskland, slik at alle som ikke har noe å gjøre i venstrefila på Autobahn, flytter seg brennkvikt. (saken fortsetter) VELDIG MILD HYBRID Men har du først skaffet deg en bil med AMG-emblemer, er det ikke noe å spare på, bensinen altså. Start- og stopp-funksjonen virker litt malplassert. I stedet finner du det lille hjulet på rattet, hvor to knepp tar bilen fra Comfort til Sport+. Det er reneste Dr. Jekyll og Mr. Hyde, hvor familiebilen skifter karakter til villdyr. Heldigvis er sportseksos-anlegg på plass, som jeg savnet i AMG-light-versjoner av lillebror GLC tidligere. AMG har de beste lydingeniørene. Punktum. Når du gir litt på i Sport+, smeller og putrer det herlig i eksosanlegget. Man blir nesten flau. Men bare nesten, for det er barnslig moro å leke. DEKKER ALLE BEHOV Bagasjerommet er på over 600 liter, og bilen kan dra en henger på inntil 3,5 tonn. Den kan til og med leveres som syv-seter. Baksetet kan stilles i alle retninger. Interiøret oser av premium. Og med 4Matic+ og høy bakkeklaring, har du svært god fremkommelighet i vinter-Norge. Er det noe å lure på? VI MENER
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |