En unødvendig Audi?
PRØVEKJØRT: Du kjøper ikke en Audi Q3 Sportback for å være fornuftig. Det betyr ikke at det er en dårlig bil. Først publisert i Bladet BIL nummer 9/2020. I kategorien «unødvendige bilmodeller» har vi i dag kommet til Audi Q3 Sportback. Audi er, i likhet med sine tyske konkurrenter BMW og Mercedes-Benz, en mester i å fylle alle hull i modellprogrammet du ikke visste var der. «Derivater» heter det. Det er forholdsvis rimelige biler å utvikle, da de i hovedsak bygger på eksisterende bilmodeller, i dette tilfellet den vanlige Q3. Alt det tekniske er likt. Det er bare en designgreie. Noen synes et coupé-preg er penere. Smaken er som kjent som baken, delt, men det kan være at Sportback-modellen appellerer til andre kjøpere – og da er det ikke feil å sende den ut på markedet. Sportbacken er hakket mindre praktisk enn en vanlig Q3, samtidig som den er noe dyrere. Så mye for image. Det er helt greit. Hvis fornuft var eneste kriterium for å kjøpe en bil, hadde merker som Toyota og Skoda solgt enda bedre. SJELDEN I stedet står den på egne hjul, som en forholdsvis «kostbar» mellomklasse-SUV. Vi setter «kostbar» i hermetegn, fordi Audis nye folkevogn e-tron fremstår som et betraktelig bedre kjøp, rent økonomisk sett. Prisen på testbilen, med ekstrautstyr for over 140.000 kroner, er 767.000 kroner. Men da må du for eksempel leve med manuelle seter. Hvorfor skal tyskerne være så kjipe på akkurat det? (saken fortsetter) FOR DE LANGE TURENE Responsen idet du trykker inn gasspedalen, kunne vært kjappere, men alt i alt har Audi-en tilstrekkelig med krefter, selv om ingen blir imponert over at 0-100 km/t tar 8,3 sekunder. Jeg var så heldig å kjøre Audi-en tur-retur Trondheim. Den eneste frykten var hvordan bilen ville respondere om den traff på en av innbyggerne i Østerdalen eller Rendalen; elgen. Vinterdekk og 25 grader pluss er en litt dårlig kombinasjon, og gjorde selve kjøreopplevelsen dårligere og mer svampete enn den kunne ha vært. Men det er ikke bilens feil. GANSKE GJERRIG I det hele tatt er alt (?) med fire ringer en fryd å kjøre på langtur. Setene er i verdensklasse, og det meste er på «stell». Interiøret har fått et oppsving, selv om det kanskje er litt mer hardplast noen plasser enn premium-imaget skulle tilsi. Audis virtuelle cockpit, med en drøss med visningsalternativer, er fortsatt blant mine favoritter, flere år etter at instrumentpanelet først kom på markedet. VI SYNES
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |