[]
[] [firmabil.no] []

Plass til storfamilien


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Storfamiliebil? Ikke så mange å velge blant. 7-seters elbil som ikke er SUV eller varebilbasert? Enda færre valgmuligheter. Foreløpig blir det vanskelig å komme utenom Euniq.

Først publisert i Bladet BIL  nummer 9/2020.

Flerbruksbilene (MPV), som var så populære for 10-20 år siden, er de siste årene spist til frokost av tøffere, men mindre praktiske, SUV-er, med og uten firehjulsdrift.

Så valgmulighetene for storfamilier som vil ha alle med i én bil, eller familier i den fasen av livet hvor behovet for setefleksibilitet eller mye bagasjeplass er viktig, får stadig færre modeller å velge blant.

Om bilen i tillegg skal være elektrisk, begrenses utvalget til noen få. Ett av dem er kinesiske Euniq som lanseres i disse dager og prises til 399.900 kroner.

– Dette er en fullspekket bil og ikke noe kompromiss, kommer det kjapt fra Espen Kristoffersen, ansvarlig for elbilsatsingen hos importør RSA. I tillegg til å importere personbilen Euniq med familienavnet Maxus (foreløpig mest kjent for varebiler), har RSA også BYD i porteføljen. Maxus/Euniq importeres til hele Norden av RSA, og distribusjon av biler og deler skjer fra Drammen.

FOLK FLEST
De to bilene er ganske forskjellige, forklarer Kristoffersen. BYD Tang befinner seg nærmere premiumnivå og prises deretter, mens Maxus Euniq henvendes seg til folk flest, og er i utgangspunktet basert på en fossilbilplattform, akkurat som suksessen MG.

Hvorfor jeg nevner MG? Fordi bak både Maxus/Euniq og MG står giganten SAIC, men de to merkevarene holdes adskilt og har i utgangspunktet kun samme batterileverandør.

Euniq er ikke bare diger å se på, den oppleves så stor innvendig, at om de fronthengslede bakdørene hadde blitt erstattet med skyvedører, kunne man løpt gjennom bilen. Baksetene, 40/60-delt, glir på skinner for å lette innstigningen til tredje seterad, men også for å øke sete-/bagasjeromsfleksibiliteten. Pluss for tre Isofix-løsninger, to i midtre seterad og én i tredje rad.

(saken fortsetter)

325 KM
177 hk og 310 Nm i moment er trolig nok til å dra den 1810 kilo tunge bilen, selv fylt opp i alle setene. Spørsmålet mange naturlig nok stiller, er om batterikapasiteten på 52,5 kWt – som skal holde til 325 km rekkevidde i sommertemperatur – er nok året gjennom?

Kristoffersen mener at produsenten har funnet en god balansegang mellom funksjonalitet, rekkevidde og pris. Dessuten spiser Euniq 120 kW DC ladetsrøm.

– Dette er en real familiebil, og vi tror den blir landets mest kjøpte MPV i høst.

På Norden-basis, tror Kristoffersen på 1500 salg i året, og god tilgang på biler krymper ventetiden.

– Vi kommer til å synes på registreringsstatistikken framover, ler Kristoffersen.

EN VARIANT
Bilen er stor nok til å kunne bygges om til varebil, men siden det ikke ligger noen avgiftsmessige incentiver i å gjøre det, har ikke RSA vurdert det.

Kun én variant står på menyen, og på grunn av avgifts-/momsfritaket, krysset importøren like godt av i alle tilvalgsrubrikkene, slik at Euniq leveres med adaptiv criusekontroll, automatisk klimaanlegg, panoramatak, elektrisk regulerbare skinnseter, aluminiumsfelger, USB- og strømuttak i baksetet, bilen har videre ryggekamera, 360-graders parkeringsovervåking, blindsonevarsling, «flybord» på forseteryggene og bøyler på taket for skiboks. Oppvarmet ratt og frontrute bryr kineserne seg foreløpig ikke om.

Som sjuseter, er riktignok dybden på bagasjerommet redusert fra 115 cm til 45, men det er fortsatt nesten meteren til taket. Tilhengerfeste koster ekstra.

Bak rattet oppleves Euniq som en flerbruksbil, i grenselandet mot de varebilbaserte flerbruksbilene. Materialvalget er lagt opp mot europeiske krav, og det er noe BMW-aktig over instrumentutformingen og dashbordskjermen. Delt A-stolpe øker sikten på skrå framover.

Maxus Euniq MPV

Motor:

Elektrisk

Effekt/moment:

177 hk/310 Nm

Drivlinje:

1A, forhjulsdrift

0-100 km/t:

n/a

Toppfart:

160 km/t

Batteri:

52,5 kWt

Energiforbruk:

n/a

Rekkevidde:

325 km

DC ladefart:

120 kW (CCS)

Mål LxBxH:

483/183/178 cm

Akselavstand:

280 cm

Bakkeklaring:

16,4 cm

Bagasjerom:

n/a

Egenvekt:

1810 kg

Tilhengervekt:

400 kg

Euro NCAP

Ikke testet

Pris:

Kr. 399 900

Garanti:

5 år/100 000 km

Miljøklasse:

A

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: