Tøff på tur
PRØVEKJØRT: Land Rover Defender er fortsatt en skikkelig tøffing. Men hvem tør ta ut det som bor i bilen, etter å ha betalt halvannen million for den? Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020. Defender er ur-landroveren. Oppfunnet i 1948. Kjøretøyet som opprinnelig var like mye traktor som bil, og som gjorde britene til et kjørende folk der både veiene og sivilisasjonen opphørte. Senere ble Defender bare oppgradert, aldri skiftet ut. Før nå. De gamle betegnelsene 90 (tre dører) og 110 (fem dører) eksisterer fortsatt. Hva har nye Defender til felles med forgjengeren? Svaret er såre enkelt: navnet og evnen til å ta seg fram – om du som eier tør gå løs på utfordringer slik James Bond gjør i «No time to die». Med prislapp for 110-varianten som skrives fra drøyt 1,1 million kroner for dieselutgaven og oppover, til godt over de 1,5 millionene testbilen i First Edition koster, er Defender nå «snobbe ned»-bilen for de ytterst få. EL-REGULERBART RATT Bevares, de to aller bakerst har i det minste to koppholdere hver og 230 volt uttak rett bak ryggen. Og det er ikke helt riktig at de to, fortsatt helt der bak, er avskåret for å se dagslyset falle inn fra siden, for gjennom et par spalter der bilens sider møter taket, kan solen skinne fritt inn – slik det var på forgjengeren. KAMERASPEIL Kameraet sitter så høyt, at du trenger den foran nevnte stigen for å gjøre det rent. For å komme opp på utsiktsplattformene på panseret, det er to av dem, må egen stige medbringes. Reservehjulet henger naturligvis på bakdøren, slik det pleier å gjøre på en Defender. Det betyr at døren må sidehengsles og kan ikke brukes som tak når det regner, og du etter endt jakt- eller fisketur har behov et tørt sted å sitte for å skifte de våte klærne og fottøyet med noe tørt. Til gjengjeld er underlaget både i bagasjerommet (det laster inntil 2,2 kubikkmeter) og seteryggene på andre og tredje rad, så robuste at en pall gjerne kan skyves inn med truck, uten at det setter varige spor. 29,1 CENTIMETER Etter alt dette er det bare å slå fast at Defender har gått fra å være en dyr bruksbil til å bli en enda dyrere statusbil, i hvert fall i Norge. Og jeg tar forklaringen med en gang for det er statens skyld. Og selvfølgelig også Land Rovers som sender en ny bil til verden med forbruk på 9,9 liter diesel per bil som gir hele 243 gram CO2/km i utslipp. Og fordi Defender veier 2380 kg før noen stiger om bord, blir det mye avgift til statskassen, fryktelig mye avgift – eller mer nøyaktig 542.000 kroner, omtrent likt fordelt på vekt- og klimagassavgift. Men jeg antar at de som allerede har blinket ut Defender som neste bilanskaffelse, neppe bryr seg om fyringsutgiftene. VELDIG HØY Infotainmentteknologien er i starten litt mer komplisert å finne ut av enn i eksempelvis en BMW, men sånt går seg til. Til gjengjeld vet jeg ikke om noen biler med flere rom å legge fra seg det som vanligvis ligger løst i bilen, enn Defender. Og om telefonen forsvinner, så har den bare sklidd bak naviskjermen. Solide gummimatter bekler gulvet der tepper som knapt lar seg rengjøre, er vanlig i andre biler. Selv om gamle Defendere kan spyles innvendig, ville jeg ikke gjort det med den nye. Til det inneholder bilen altfor mange knapper og elektriske funksjoner, men de skal være så godt beskyttet mot fuktighet at bilen kan vade i inntil 90 cm dybde. Joda, det er ganske tøft med en diskret snorkel festet til A-stolpen på venstre side, men når krysset du sist en elv i vår- eller høstflommen med bil? TYST Som i andre store SUV-er sitter du i Defender høyt med ganske fri sikt til trafikken rundt deg. Interiøret ser ut til å være bygd for å tåle en støyt, skjermen er ikke jålete stor med mulighet for vinkling som i andre av Land Rovers modeller. Det funksjonelle betyr mer enn det elegante slik det skal være på en bil med Defenders historie. Så glipper britene på små detaljer, som eksempelvis at lokket over varseltrekanten har så simpel plast at det ser ut til å kunne falle av i første hump. Og selv om bilen leveres til Norge med varme i rattet, savnet jeg varmetråder i frontruta. Den rette hekken gir klare assosiasjoner til hele Defenders historie. Men å kjøre rundt med snorkel, stige og takplattform i Norge og med det gi inntrykk av at enhver reise framstår som en ekspedisjon, kan fort bli veldig harry. Heldigvis ser bilen ganske normal ut uten nevnte tilvalg, men avkledd drukner Defender i mengden av bra SUV-er. HISTORIEN Selv om tidsvinduet til britenes regjeringsmakt i store land på de fleste kontinenter nå ligger generasjoner tilbake i tid, kan Land Rover aldri riste av seg å ha vært en flik av denne historien, både militært og sivilt. Men det er ganske mange år siden hjelpeorganisasjonene skiftet ut teknisk trøblete britiske kjøretøy med japansk pålitelighet ute i felten. Sånn sett har Land Rover lang vei å gå før de tar igjen posisjonen Toyota og deres Land Cruiser har opparbeidet hos dem som lever av og med bilen, enten det er på savannene, på tundraen eller for den saks skynd i forholdsvis røffe omgivelser som norske Svalbard. VI SYNES
*Luftffjæring Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |