Trives best på vei
PRØVEKJØRT: Jakter du på en kompakt SUV som både trekker på alle fire og i tillegg kan lades, har du få andre valg enn Jeep Renegade. Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020. Fra å ha vært så godt som fraværende de siste fire årene, skal det nå satses på Jeep i Norge. Det gjøres blant annet ved å øke garantien til sju år, for å understreke at holdbarheten ikke står tilbake for noen konkurrenter. Og et viktig satsingsområde blir å bidra til å dekke suget etter ladehybrider. Så når Renegade nå relanseres, er det som Jeeps minste ladehybrid. Bare Jeep er Jeep, heter det. Navnet og dets historie oser av rå framkommelighet, den moderne versjonen av hesten og rytteren. Renegade er ikke helt der, selv om bare de firehjulsdrevne variantene egentlig er interessante i Norge. Like fullt, skiller Renegade seg på avstand ut i mengden kompakte by-SUV-er som tøffest i gata. Enda tydeligere merker du hvilke verdier som vektlegges med en gang du setter deg inn i bilen. Det røffe erstatter det skjøre og elegante, og det første som møter passasjeren som setter seg inn foran, er et solid håndtak til å holde seg fast med begge hendene når terrenget krever det. JEEP-SILUETT Skal du virkelig barske deg i nærmiljøet, gjelder kun Trailhawk med 28 graders angrepsvinkel både foran og bak, seks ulike kjøreprogrammer, 20 cm bakkeklaring og 17 tommer store M+S-hjul. Stiller du ikke like store framkommelighetskrav der asfaltmaskinen for lengst har gitt oppm og du nøyer deg med 18,6 cm fra bilens laveste punkt til bakkenivå, ser bilen straks litt mer diskret ut som S med 19 tommer store felger og vanlig sommermønster i dekkene. Det er like fullt ikke til hinder for fire kjøreprogrammer, låsing i 4x4 og 4WD LOW. Naturligvis er jeg fullstendig klar over de små Jeepene med italienske opprinnelse i Jeep/Chrysler-alliansen med Fiat/Alfa har et mindre nært forhold til den endeløse, amerikanske prærien, var det likevel fristene å prøve der det normalt bare traver firbente. I SKOGEN Selv om Jeep Renegade er tøffest i trynet i møte med andre kompakte familie-SUV-er, er den ikke barskere enn at den hylte og bar seg ganske ille i møte med en nedblåst bjørk på traktorveien. Renegade tråkket bare motvillig gjennom all kvisten, og over den 10 cm tykke bjørkestammen. (saken fortsetter) HYTTEVEIER Jeep bringer ved relanseringen av Renegade likevel etterspurte nyheter: kombinasjonen av kompakt SUV som drifter på alle fire hjul og samtidig er ladbar med 50 oppgitte elektriske kilometer i WLTP-rekkevidde. I høsttemperatur på +10 grader og ganske pen kjøring, fikk jeg aldri mer enn 40 kilometer ut av det 11,4 kWt (brutto) store batteriet. BARE EN I Norge derimot, står 4x4-bilene for mer enn 45 prosent av personbilvolumet i år. Renegades høye og ganske rette karosseri gir mye rom inne i bilen, uten å gjøre den lang utvendig. Her er ganske stort bagasjerom i to etasjer med god plass til ladekabler under gulvet, her er god takhøyde både foran og i baksetet. Men fordi baksetet ikke kan lengdereguleres, reduseres bagasjeromsfleksibiliteten. Med 4,24 meter utvendig lengde, parkeres Renegade ganske lett. HALVBROREN Minste samlet motoreffekt på 190 hk gjør Renegade Limited rask, 240 hk drar S styggraskt til 100 km/t (7,1 oppgitte sekunder) med sportsprogrammet innkoblet. Som i så mange andre ladehybrider, trekker elmotoren på 128 hk bare bakhjulene. Det betyr at i elektrisk modus opptrer bilen som en bakhjulstrekker, mens den i hybridmodus fordeler kraften der den til enhver tid trengs. Jeep tar ingen biler til Norge med manuelt gir. PRISFORDEL Normalt kommer ladehybridene prismessig fordelaktig ut på grunn av lav engangsavgift. Det gjelder også Renegade. Bilen selges også med 120 hk dieselmotor og 150 hk bensinmotor til lavere pris enn ladehybridene, men med kun drift på forhjulene har de lite med Jeep å gjøre. Så glem dem. Det betyr startpris for ladehybriden på 389.000 kroner pluss frakt og levering. Tilsvarende pris på Mini Countryman med 220 hk samlet motoreffekt, oppgis til 418.900 kroner. Da Euro NCAP sikkerhetstestet Renegade i 2015, fikk den toppscore med fem stjerner. Med skjerpede krav og utvidet testing, falt vurderingen til bare tre stjerner ved neste test i desember 2019. Euro NCAP har ikke testet ladehybriden. VI SYNES
* Gjelder fossilbil, ladehybrid ikke testet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |