Kjøreglede
PRØVEKJØRT: Kjøreglede er en viktig grunn til at Kuga i revidert versjon gikk fra å være en litt glemt SUV, til å bli Fords viktigste modell i Norge. Først publisert i Bladet BIL nummer 10/2020. I møte med mange gode biler, for – med hånden på hjertet – det selges ikke dårlige biler i Norge, er det lett å gjemme at noen gir mer minnerike opplevelser enn andre ute på veien. Jeg ble minnet om akkurat det i testen i BilAutofil nr. 5, hvor jeg skrev øverst i testnotatet om ladbar Ford Kuga at det er «deilig med en SUV som er så underholdende å kjøre». POPULÆR Men ikke alle føler seg komfortable med et bagasjerom, som med batteri under gulvet krymper fra maksimale 645 til 464 liter, og tilhengervekt redusert fra 2100 kg (1900 kg i mild hybrid utgave) til bare 1200 kg. Tilstrekkelig tilhengervekt viser seg å være kritisk for mange som opp gjennom årene har lagt seg til et liv med noe tungt hengende etter bilen, eksempelvis en hestehenger, en båt eller en solid toakslet varehenger. VIL HA DIESEL Det er lett å glemme hvor lett det er å trives bak rattet på en Ford. Dieselmotor eller ladehybrid, kjøreopplevelsen i Kuga forblir den samme. Spiss styring og et chassisoppsett som gir snev av sportslig bilopplevelse i kombinasjon med mye komfort, gjør Kuga omtrent like morsom å kjøre som lavbygde Focus. Her er Ford ganske nær like god som BMWs forhjulsdrevne bilmodeller. UTSTYRSPAKKER Rent utstyrsmessig, oppleves noen av valgene i Kuga ST som underlige. Bilen leveres med et godt B&O-anlegg, men alle førerseteinnstillinger må gjøres manuelt. Det samme gjelder valget av oppvarmet frontrute som standard (flott, det), mens oppvarmet ratt, som er enda viktigere i vinter-Norge, koster 3600 kroner ekstra. DRAR OPP PRISEN Og fortsatt savner jeg en større infotainmentskjerm à la Ford Explorer, men pluss for headupdisplay, selv om det befinner seg på en plastskjerm mellom frontruten og rattet, og ikke speiles på selve glassruten. Umiddelbart ser det ut som om Ford valgte å prise seg mot ganske like store Skoda Kodiaq. Begge koster bra utstyrt 560.000 kroner. Ford priser for Kugas del de nevnte dieselfordelene sammenliknet med ladehybriden til 91.000 kroner, men husk da at prisbildet også inneholder en avgiftskomponent, hvor 159.000 kroner av totalprisen havner i statskassen som engangsavgift, mens denne er null kroner for ladehybriden. VI SYNES
OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |