Prøvekjørt: Volvo XC90 B5
PRØVEKJØRT: 9 av 10 nordmenn som kjøper Volvo XC90 går for den ladbare varianten T8. Det er ikke så rart, da denne er både rimeligst og kraftigst. Men kjører du mye langt finnes det et utmerket alternativ. Først publisert i Bladet BIL nummer 11/2020. Volvo XC90 fikk en facelift i fjor, en svært moderat en, hvor ny grill og nye farger var høydepunktene. Modellen holder seg rimelig bra, til tross for at den første gang ble lansert i 2014. På motorfronten er nyhetene større. Volvo har nylig lansert B5, en mildhybrid-variant med diesel på tanken. Samme motor finnes også i øvrige Volvo-modeller, og erstatter D5. Fordelen er et lavere forbruk og dermed lavere avgifter. KERBS Volvo hevder at den nye elektrifiserte drivlinjen gir opp til 15 prosent drivstoffbesparelse og utslippsreduksjon i reelle kjøresituasjoner. Jeg kjørte testbilen strekningen Oslo-Geilo-Oslo på sommerføre, og oppnådde et snittforbruk på 0,68 liter på mila, noe som absolutt må kunne karakteriseres som tilfredsstillende for en stor og tung SUV. En T8 med tomt batteri ville brukt betydelig mer drivstoff. Det nye bremsesystemet samarbeider med regenereringssystemet, og reduserer drivstoff og utslipp ved å gjenopprette kinetisk energi når føreren bremser. IKKE AUTOBAHN-JAGER Volvo er ikke bilen for dem som foretrekker venstrefila på Autobahn. Volvo har som kjent begrenset toppfarten til 180 km/t i alle sine modeller, med sikkerhetsbegrunnelse. Ferdes du mest hjemme, blir det av akademisk interesse. FORDELENE Den andre fordelen er at lastekapasiteten er større i B5 enn i T8, spesielt med alle syv seter i bruk. Da skiller det over 100 liter i førstnevntes favør (368 liter). Samtidig er tillatt hengervekt 300 kg høyere (2.700 kg). "STOFFSETER" Vi mener OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |