Bensin eller ladehybrid?
PRØVEKJØRT: I et forsøk på å overbevise om at Renault er mer enn bare Zoe, tas nå ladehybrid-SUV-en Captur til Norge. Først publisert i Bladet BIL nummer 11/2020. Captur var så langt tilbake som i 2013, Renaults bestselger i Norge. Men så kom elektriske Zoe sent i 2014, og siden har de fleste forsøk på å eksponere andre modeller i Renaults omfattende program, nær mislyktes. I helt fornyet Captur lansert i fjor, inkluderes nå ladehybrid-teknologi og 50 km rekkevidde, levert fra et 9,8 kWt stort batteri. Derfor gjør Renault et nytt forsøk på å løfte den 4,23 meter lange og ganske komfortable crossover-SUV-en, fram i skjæringspunktet mellom stor småbil og liten kompaktbil. De fleste biler i denne klassen er enten elektriske eller rene fossilbiler. Det gjør forhjulsdrevne Captur e-tech Plug-in hybrid interessant. SAMME YTELSE Som ladehybrid koster Captur Intens 359.800 kroner, bensinutgaven med samme utstyrspakke 364.800 kroner, frakt og levering i Oslo inkludert. En dårligere utstyrt Zen-bensin-variant prises 15.000 kroner lavere. Til Norge kommer kun biler med automatgir, sju trinn og dobbeltclutch i bensinvariantene. Samlet bensin- og elmotoreffekt på 160 hk gjør 1632 kg tunge Captur rask nok, men ikke superrask, slik mange av ladehybridene gjerne oppfattes som. 0,15 LITER/MIL 0,15 liter per mil og 33 gram/km CO2-utslipp er viktige tall i Renaults samlede utslippsregnskap, målt mot EUs 95 grams krav og bøtene for ikke å etterleve kravet. Fortsatt dropper seks av ti som kjøper ny bil 4x4, og for mange er crossover nok for å sitte litt høyere og samtidig ha følelsen av å kjøre en personbil og ikke en offroader. (saken fortsetter) LETT Å LIKE Det samme gjelder i det lengderegulerbare baksetet, og selv om avstanden fra ryggen til førersetet (bak 181 cm høye undertegnede) ikke er mer enn 68 cm, gjør høyden fra gulvet det godt å sitte der. Renault valgte, som Volvo og flere andre, å sette infotainmentskjermen på høykant, men innholdsvisningen skjer i breddeformat. Kameraer foran og bak gjør det lett å parkere bilen, inntil de skitnes til. Blindsonevarsling koster 2500 kroner ekstra. Captur tas til Norge med rattvarme, men hvorfor nærmest gjemme vekk knappen? IKKE ADAPTIV At dørsidene skjuler dørterskelen, er en avgjort fordel for å unngå å skitne til klærne på vei ut av bilen, særlig gjelder det i vinterhalvåret. 265 liter bagasjerom holder ikke til mer enn et par litt for store cabinkofferter, og diskvalifiserer Captur hybrid som familiebil for mange. Og selv om det er ganske mye plass under gulvlokket til eksempelvis ladekabler, kan ikke gulvet senkes på ladehybriden. Ved å skyve baksetet fram, øker volumet til 379 liter, men da er det knapt mulig å sitte der. VI SYNES OBS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |