[]
[] [firmabil.no] []

Oppgradert Tiguan


Tekst og foto: Øivind Skar



PRØVEKJØRT: Når VW nå befinner seg i oppgraderingsmodus for SUV-en Tiguan, er endringene størst der de knapt synes rent visuelt.

Først publisert i Bladet BIL nummer 11/2020.

Andre generasjon Tiguan tok Europa med storm og ble raskt en av bestselgerne i et bilmarked som de siste årene ikke kan få nok SUV-er. SUV-ene stod ifølge analyseselskapet JATO for hele 41 prosent av personbilvolumet i det EU/Efta-baserte Europa i august.

Derfor gjør VW forholdsvis små endringer på det som fra før fungerer godt. Først ute er den korteste modellen, 4,51 meter lang og en typisk 5-seters familie-SUV.

En av de virkelig gode endringene i tillegg til å koble Tiguan tettere til nettet, er LED-Matrix hovedlys. Bedre lys får du ikke til familiebiler i dag, og heldigvis kommer stadig flere biler med LED-Matrix som standard.

SNART LADEHYBRID
I påvente av første ladehybride VW-SUV (245 hk og i prinsippet samme teknologi som i kommende Golf GTE, Passat GTE), begrenses Tiguans fossilmotorprogram foreløpig til en 2-liters diesel, hvor prisforskjellen mellom 150 og 200 hk (oppjustert fra 190 hk på forrige utgave) kun utgjør 17.000 kroner i Elegance-innpakking. Derfor er 150-hesteren egentlig helt uten interesse.

200 hk kler den 1640 kg tunge bilen med 2,5 tonn trekkevne, mye bedre. Siden bilen var utstyrt med tilhengerfeste som en del av transportpakken til 27.100 kroner, hang jeg like godt på en passe stor tilhenger for å sjekke ut trekkevnen. 200 hk er ikke en eneste hestekraft for mye om bilen jevnlig må trekke noe etter seg.

HØY AVGIFT
Etter dieselskandalen noen år tilbake, gjør Volkswagen et nummer av at deres dieselmotorer nå skal være blant de reneste i verden. Mulig det, men selv om 36 milligram NOx/km er godt innenfor kravene som stilles i Euro 6, er det likevel skyhøyt over NOx-utslippet til bensinhybridene.

Selv om 0,64 liter i dieselforbruk per mil neppe skremmer noen som trenger et firehjulsdrevet trekkdyr, straffes 169 gram CO2 i utslipp med 177.000 kroner i engangsavgift, som øker med 19.500 kroner neste år om forslaget til bilavgifter i statsbudsjettet på denne type biler går gjennom.

Legg så til 20.453 kroner i utstyrskorrigert avgift på den bilen vi kjørte, og sluttsummen ender på 670.153 kroner, som er på nivå med konkurrenten Ford Kuga vi kjørte i forrige BilAutofil.

Ikke rart at de avgiftsgunstige lade-SUV-ene har mange venner i Norge, og at bensinutgaven av Tiguan med stikkontakt fort kan bli en storselger, selv om den bare kommer til å trekke på forhjulene.

STOR I BAKSETET
Om de 19 tommer store Aukland-felgene gjorde Tiguan 9500 kroner tøffere enn med standardfelgene på 18 tommer, får være opp til hver enkelt å vurdere, men Tiguan holder seg godt fordi den er god å sitte å og byr på usedvanlig god plass i det 17 cm lengderegulerbare baksetet. 74 cm beinplass målte jeg bak førersetet innstilt til optimal kjørestilling for min 181 cm lange kropp. Ytterst få biler byr på 98 cm takhøyde bak.

Fint at dørene dekker dørterskelen for å unngå skitne klær når været er på det mest sølete. Klimaanleggknapper/ratt på forrige Tiguan er nå erstattet med skjermbasert betjening og touch skyvekontroll. Det ser flott ut, men gjør ikke nødvendigvis betjeningen enklere.

Med 20 cm bakkeklaring og flere kjøreprogrammer tilpasset offroad underlag, tar Tiguan deg betydelig lenger enn du i utgangspunktet tror det vil være mulig å kjøre. Husk bare at store hjul og god klaring under bilen ikke gjør folke-SUV-er til terrengbiler, utover å fungere som gode hyttebiler når snøen laver ned.

VI SYNES
Robust SUV som egner seg godt til å trekke tunge lass på dårlige hytteveier.

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: