Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid. Citroën vil tilbake i et segment hvor de i årevis hadde en unik posisjon. Nå er markedet for store, luksuriøse sedaner krympet betydelig de senere årene, til fordel for SUV-er, men Citroën prøver å løse denne utfordringen ved å bygge en bil som kombinerer egenskapene fra flere biltyper i en nytt konsept. De lover langtur-komforten og rommeligheten du normalt forbinder med store sedaner med en høy sittestilling kjent fra SUV-er. Dessuten har bilen et bagasjerom på nivå med det du normalt finner i en relativt stor stasjonsvogn. Ifølge Citroën tar de her komfort til neste nivå med introduksjonen av Citroën Advanced Comfort aktive dempere, som ytterligere bygger videre på følelsen av et «flyvende teppe». Innvendig kan fører og passasjerer nyte lange turer i et lounge-inspirert interiør som byr på rikelig med plass og Citroëns patenterte komfortseter også i baksetet. Bagasjerommet er på hele 545 liter, noe som bør være tilstrekkelig til å dekke de fleste behov. Går nye veier Et langt panser og flytende aerodynamiske linjer kombineres med store hjul og andre designelementer som har gjort SUV-ene populære de siste årene. Med en akselavstand på 2,78 meter, en lengde på drøyt 4,80 og en høyde på 1,48, plasserer den seg midt i D-segmentet. (saken fortsetter) Som elektriske ë-C4 har den høyere bakkeklaring enn konkurrentene, ikke minst takket være relativt smale og høye 19-tommere – noe som bidrar til god oversikt og enkel ut- og innstigning, noe av det som har vært med på å gjøre SUV-segmentet populært de siste årene. – Introduksjonen av nye C5 X gir Citroën et modellutvalg som vi bare kunne drømme om for noen år siden. C5 X er en bil som appellerer både til hjerte og hjerne i måten den kombinerer ny teknologi med komfort og praktiske løsninger på, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën hos Bertel O. Steen. Ladbar hybrid På spørsmål om den også kommer som elbil svarer Citroën-sjefen at tiden vil vise hva slag drivlinjer som er interessante i fremtiden. Han avviser det altså ikke, men gir heller ingen konkrete løfter. Bilen skal bygges i Kina som nok blir det klart største markedet for denne modellen, og der har jo elbiler interesse på nivå med hva de har i Norge. Men en bil som dette vil kreve mer rekkevidde og krefter enn hva PSA-gruppen tilbyr i dagens modeller. Se heller ikke bort fra at det kommer en kraftigere hybrid drivlinje i kombinasjon med firehjulsdrift tilsvarende den vi finner i DS 7 Crossback E-Tense. (saken fortsetter) Aktiv hydraulisk demping Komfortsetene i C5 X setter ifølge Citroën en ny standard for sittekomfort, «helt på høyde med hva du kan finne i din egen stue». Enten du sitter foran eller bak, har du rikelig med plass i både høyde, bredde, og ikke minst benplass. Store vindusflater kombinert med et stort glasstak som kan åpnes skal gi en unik romfølelse. For ytterligere å øke komforten, har Citroën lagt spesielt vekt på støydemping, med akustisk laminerte vinduer både foran og bak. Praktiske løsninger er et bærende element i designet av C5 X. Derfor har den en bakluke og bagasjerom som skal tilfredsstille selv nordmenns behov for plass med en lasteevne fra 545 til 1640 liter, og en stor bakluke. Ny teknologi Citroën C5 X kommer med selvkjøring nivå 2, 360-graders kamera, sensorer som automatisk åpner og låser bilen når du nærmer deg. Bilen kommer fra start med bensinmotor eller som ladbar hybrid, og sistnevnte er mest aktuelle for Norge som premierer ladbare hybrider med hensyn til avgifter. Salget av nye C5 X starter etter sommeren og prisene er foreløpig ikke klare. Dersom du ønsker en klassisk sedan i stedet for denne nye formen Citroën nå lanserer, trenger du bare å vende blikket mot PSAs luksusmerke og deres nye DS 9. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |