Nå stopper den selv også
Mercedes-Benz Trucks tar assistentsystemet Sideguard Assist ett steg lenger. Per i dag blir føreren kun varslet med lyd og lys om myke trafikanter i blindsonen. Nå skal lastebilen sørge for å stoppe selv også – ved behov. Sideguard Assist-systemet har vært på markedet siden 2016, i blant annet Actros, Arocs og Econic. Sensorer følger med på siden av lastebilen og varsler om for eksempel en syklist står i blindsonen på høyre side og du skal svinge dit. Med dagens versjon av systemet får føreren varsel gjennom en rød trekantet LED-lampe i høyre A-stolpe og et lydsignal inne i førerhuset, men sjåføren må selv (nød)bremse om det er nødvendig for å unngå påkjørsel. Sensorene på siden varsler også dersom føreren tar en for brå sving, slik at bilen risikerer å treffe for eksempel et hushjørne, gjerde eller et trafikkskilt. Nå melder Mercedes-Benz Trucks at den nyeste versjonen av systemet, som settes i produksjon fra juni 2021, også vil gripe inn fysisk i form av nødbrems. Systemet får da navnet Active Sideguard Assist. Vi fikk et hint om dette i fjor høst på den digitale erstatningsfesten for IAA som ikke ble noe av, men nå går de litt mer i dybden på systemene. Produsenten hevder de er først ut i markedet med denne funksjonen. YrkesBil skal ikke gå god for akkurat den påstanden, men vi har heller ingen informasjon som gir grunn til å betvile det. Uansett er dette et viktig verktøy i kampen mot de mange tragiske ulykkene, særlig i bytrafikk, der myke trafikanter oppholder seg i blindsonen til tunge kjøretøy som skal svinge. Systemet fungerer slik at dersom sjåføren ikke foretar noen handling når systemet varsler om et objekt i blindsonen, griper systemet inn og bremser ned til stillestående. Funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 20 kilometer i timen. Som om ikke det er nok, lanserer produsenten en oppgradert versjon av sjåførassistenten Active Drive Assist 2 med nødstoppfunksjon. Dette er systemet som i 2018 gjorde nye Actros til den første serieproduserte lastebilen kompatibel for autonom kjøring på nivå 2 i SAE-skalaen som bilbransjen er omforent om. Fra juni i år kan systemet detektere at sjåføren ikke har vært aktiv i kjøringen på en stund, for eksempel grunnet helseproblemer, og gripe inn. Først vil systemet etterlyse en aktiv handling fra sjåføren for å få bekreftet at man er kapabel til dette. Om det ikke oppnås respons på 60 sekunder, etter gjentatte advarsler, gjennom at sjåføren bremser selv, styrer, akselererer eller benytter noen av bilens systemer via knapper på dashbordet, vil lastebilen innenfor sine begrensninger iverksette nødbrems og sørge for at kjøretøyet stopper fullt og helt innenfor sitt kjørefelt. Samtidig varsles trafikken bak gjennom varselblinklysene på kjøretøyet. Nødbremsprosessen kan stoppes av sjåføren ved å utføre en «kick down». Dersom kjøretøyet nødbremses ned til stillestående aktiveres parkeringsbremsen og dørene låses opp, slik at hjelpepersonell får tilgang til førerhuset. Mercedes-Benz understreker at Active Sideguard Assist med bremsefunksjon og Active Drive Assist 2 med nødstoppfunksjon ikke må forveksles med nødbremsfunksjonen i Active Brake Assist 5. Sistnevnte system fungerer med en kombinasjon av radar og kamera, og det er dette systemet som detekterer «farer» som myke trafikanter, forankjørende biler og stillestående objekter – dersom kjøretøyet er i ferd med å kollidere. Systemet har flere trinn, som starter med visuell og akustisk varsling av sjåføren. Dersom fører ikke griper inn kan systemet iverksette nødbrems, først med cirka 50 prosent av bremseeffekten og dersom det oppdages behov for mer kan systemet sørge for nødbrems til stillestående – og koble inn parkeringsbremsen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |