Genesis går for vakker
Det er ikke ofte, men noen ganger dukker det opp en ny bil man bare stopper opp ved, trekker pusten og sier oi – simpelthen bare fordi den er vakker. Jeg sier ikke at det skjer ofte, og jeg sier heller ikke at det er synd det ikke skjer oftere. Jeg har det vel egentlig slik at når jeg ser en virkelig nydelig ny bil, en jeg liker med en gang, begynner jeg å gjespe når jeg ser den neste gang. Nå har jeg imidlertid sett på bilder av det nye konseptet fra Genesis, X Concept – flere ganger uten å begynne å gjespe. Men fremdeles vet jeg ikke hva det er med den – ikke annet enn at det stemmer hele veien. Proporsjoner, holdning, harmoni – kanskje finnes det en oppskrift, kanskje kan man lage en algoritme som hjelper designerne med å klare ‘vakker’ – men da kommer jeg i hvert fall til å sovne. Bra det er så langt mellom dem. Den siste jeg husker som gjorde sånt inntrykk, var Kias Stinger. Det er fire år siden. Kanskje det er det som er ideelt, at det går cirka en olympiade mellom hvert mesterverk. Men Stinger kom på gaten, så jeg kunne se den i bevegelse også. Det er jeg redd jeg ikke risikerer med Genesisen. Riktignok ber Mark Del Rosso – han er president for Genesis i USA – om en hilsen fra deg dersom du kunne tenke deg å skrive deg på bestillingslisten med $ 1000 i depositum. Men det er langt derfra og til å antyde produksjonsplaner. Det sies heller ikke noe om tekniske data, bortsett fra at den er en elbil, og ser vel egentlig ut som den er på størrelse med G80 (fem meter lang, tre meter akselavstand). Men det sies en del pompøst om ‘two lines theme’ og om ‘Athletic Elegance’ og om karosserifargen ‘Lencóis Blue’ som er hentet fra de blå lagunene i Brasils Maranhenses Nasjonalpark og de lime-grønne caliperne som skal minne deg på at dette er bærekraftig. (saken fortsetter) Selv to veldig smarte designere må jo tåle at PR-folk kludrer til jobben de har gjort. SangYup Lee er global designsjef for både Hyundai og Genesis. Han kom fra Bentley og det var der han hentet Luc Donckerwolke i 2016. Han jobber mest med design-strategi for hele gruppen nå. Tittelen er Chief Creative Officer, og han har åpenbart vært veldig sentral i dette konseptet. Jeg regner med at etter en ganske intim debut på toppen av et tak i Los Angeles, skal den nå til bilutstillingen i Shanghai. Det er nemlig ikke mange dagene siden Genesis lyste opp hele den kinesiske byen for å fortelle at nå skal merket lanseres der. For å fortelle det dro de ikke til med det tradisjonelle fyrverkeriet. De satset heller på noe som nesten begynner å bli like konvensjonelt: en droneoppvisning. Det er ikke lenge siden vi fikk være med Volkswagen som satte nye rekord med – hvor mange var det? – 2.000 droner i balletten. Genesis gjorde det enda bedre, de møtte opp med 3.000! De ville vel ikke gjort det hvis de ikke også skulle på utstillingen til uken. En liten liste til slutt for de av dere som liker orden på tingene. Dette er den femte konseptbilen fra Genesis. Det startet med New York i 2016, deretter fulgte GV80 Concept i 2017, Essentia i 2018 og Mint i 2019. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |