BMW fester grepet
Nye BMW M3 og M4 er nettopp ankommet det norske markedet i to forskjellige utgaver. Men nå kommer nye alternativer som er bedre tilpasset våre klimatiske forhold. 35 år etter første generasjon ble lansert, kommer nå helt nye BMW M3 Sedan og BMW M4 Coupé med M xDrive som gir deg valget mellom tradisjonell bakhjulsdrift eller firehjulsdrift i én og samme bil. Det innovative firehjulsdriftssystemet M xDrive, som først ble introdusert i siste generasjon BMW M5, kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir. Under normal kjøring føres kreftene til bakhjulene, i kjent BMW M-stil. Når det ikke er mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene. Under panseret i begge modellene finner man den turtallsvillige rekkesekseren hvor nåla ikke når det røde feltet i turtelleren før 7200 omdreininger. Med sine 510 hk og et dreiemoment på 650 Nm, gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 3,5 sekunder for begge modellene med M xDrive. Det er 0,4 sekunder raskere enn ekvivalentene med bakhjulsdrift takket være det ekstra grepet fra forhjulene. Kombinert med 8-trinns M Steptronic automatgirkasse gir det nye M xDrive firehjulsdriftssystemet føreren muligheter for rikholdig kjøreglede under de varierende kjøreforholdene vi er vant med i Norge. Systemet kan konfigureres på en rekke individuelle måter, og puristene kan nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved enkelt å deaktivere firehjulsdriften. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan om ønskelig løftes til 290 km/t med M Driver’s Package. Da får man også med en kupong for kjøretrening med BMW Driving Experience. – Helt nye BMW M3 Competition Sedan og M4 Competition Coupé spiller i ligaen med de ypperste kjøremaskiner. Med M xDrive firehjulsdrift utvider vi også noe av bruksmønsteret for norske kjøreforhold. La oss kalle det firehjulsdrift til hverdags og bakhjulsdrift til fest, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge. Til hverdags er det greit å notere seg at bagasjerommet i BMW M3 Sedan byr på 480 liter, mens bagasjerommet i BMW M4 Coupé rommer 440 liter. I tillegg kan man laste 75 kg på taket. For de mer spesielle anledningene, som en dag med banekjøring, inneholder betjeningssystemet en rekke nye funksjoner som bidrar til å løfte kjøreopplevelsen ytterligere. Med den nye M Traction Control, kan DSC-systemet gjennom ti trinn justeres til sjåførens personlige preferanser og behov. Med M Drift Analyzer, registreres og vurderes kjøringen med egen statistikk som kan hentes ut. De to nye modellene lanseres i juli. Norske forhandlere åpner for bestilling om kort tid. Prisestimatene er som følger:
Valgets kval? For sammenligning finner du priser og data for de øvrige BMW M-modellene her Artikkel fra www.firmabil.no URL: |