Klassisk betegnelse vender tilbake
Zephyr er en klassisk betegnelse i Ford-familien. Både i Europa og i USA hvor det har tilhørt luksusmerket Lincoln. Nå dukker navnet opp på ny, i Kina. Lincoln Zephyr var staselige sedaner på 1930-tallet, og i Europa hadde vi opptil flere generasjoner Ford Zephyr i perioden 1950-72 før Granada så dagens lys. Tidlig i vårt årtusen ble det også lansert en ny Lincoln Zephyr, men den var en påkostet versjon av bilen vi kjenner som Mondeo og som har betegnelsen Fusion i USA. Under bilutstillingen i Shanghai ble vi presentert for en ny Lincoln Zephyr Concept som en forsmak på en ny sedan som skal på markedet i Kina til høsten. Kina er blant få markeder hvor sedaner fortsatt er populære, så denne bilen er designet lokalt. Konseptet ser elegant ut med sin coupé-aktige takbue samtidig som fronten med en markant grill og flate LED-lykter gir et ganske sportslig inntrykk. Dekoren på forskjermen fortsetter langs dørene og ender i innfelte dørhåndtak som sklir ut når bilen oppdager at den riktige nøkkelen er i nærheten. Selv om bilen vises samtidig som crossoveren Ford Evo har ifølge Ford disse to ikke noe med hverandre å gjøre. Innendørs har de imidlertid en del felles trekk, blant annet en gedigen skjerm som strekker seg over mesteparten av dashbordet slik at passasjeren kan ha sin egen underholdningsavdeling uten å forstyrre sjåføren. Ikke et ord om drivlinje, men det er lite trolig at den lanseres i Kina uten i det minste å være plug-in. Siden modellen skal lanseres senere i år, vil det nok snart komme flere detaljer. Men noen elbil for Europa blir den definitivt ikke, så detaljene har nok mest lokal interesse. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |