T-Way: Ny tøffing fra Iveco
Iveco kompletterer sitt tungbilprogram med en ny anleggsbil. T-Way overtar arven etter Trakker. – I dag åpner vi et nytt kapittel, sa Luca Sra, Chief Operating Officer Iveco Truck Business Unit da den nye anleggsbilen ble presentert i et digitalt lanseringsshow i går. Toppsjefen selv, Thomas Hilse, hevdet at Iveco «har rystet bransjen med landeveisbilen S-Way». Akkurat det vil nok enkelte kunne ta en diskusjon om, men Hilse fortsatte like selvsikkert: – I dag gjør vi det samme igjen i offroad-sektoren. Vi har utviklet T-Way med en ambisjon om å sette nye standarder når det gjelder robusthet, holdbarhet, effektivitet, håndtering, stor påbygnings-fleksibilitet og oppkoblede tjenester, samt en design som er et ‘must’ for et italiensk selskap. Navnet forteller alt: T står for Tøff!, struttet han. LES OGSÅ: Sjarmoffensiv fra Iveco Redusert vekt Konkret betyr det: Rammetykkelsen er 10 mm og rammen har en bøyefasthet (Rail Bending Moment) på 177 kgm. Samtidig skal egenvekten være 325 kilo lavere enn på forgjengeren, blant annet takket være en ny konstruksjon av tandemakslene. Videre skal det nye heavy-duty fjæringssystemet for tandemaksler optimere kjøretøyvekten og gi forbedrede offroad-ytelser med større bakkeklaring og angrepsvinkel. Forakselen har maksimal kapasitet på 9 tonn, og med tanke på maksimal styrke og ytelse, har bakakslene navreduksjon som standard. Mer effekt og hydrostatik drift Trekkraften kanaliseres gjennom en 12- eller 16-trinns Hi-Tronix automatisert girkasse, som nå har fått nye funksjoner spesielt beregnet på offroadmobilitet. Dette inkluderer en Hill Holder-funksjon som forenkler bakkestart, ruggemodus som gjør det lettere å komme i gang på glatte underlag, samt krypmodus for ekstra lav hastighet på tomgang. Og når man kjører på vei sørger Hi-Cruise for prediktivt girskift, prediktiv cruisekontroll og en eco-roll funksjon som utnytter kjøretøyets bevegelsesenergi i slakke utforbakker. T-Way kan også leveres med Hi-Traction, et hydrostatisk fremdriftssystem for 6x4 chassiser og trekkvogner. Dette fungerer i hastigheter opp til 25 km/t og kan etter behov aktiveres automatisk for å gi ekstra hydraulisk forhjulsdrift etter behov. MAN tilbyr som kjent tilsvarende løsning gjennom sitt HydroDrive-system. Ifølge Iveco gir dette betydelige fordeler når det gjelder drivstofforbruk og nyttelast sammenlignet med konvensjonell allhjulsdrift. LES OGSÅ: Iveco + Nikola = Sant «Påbyggervennlig» Oppkoblingen gir blant annet telediagnostikk og prediktivt vedlikehold, og bileieren kan overvåke ytelsen til hvert enkelt kjøretøy kontinuerlig. Italienerne hevder de har lagt mye jobb i å gjøre chassiset «påbyggervennlig». T-Way leveres både med lange chassiser og som trekkvogner. Akselkombinasjonen 6x4 leveres på både lange chassiser og trekkvogner, og lange chassiser kan også leveres som 8x4. Allhjulsdrevne biler leveres som 4x4 og 6x6 som lange chassiser og trekkvogner og som 8x8 lange chassiser. Allhjulsdrevne biler kan nå også leveres med lengre akselavstander på 4-, 4,2- og 4,5 meter, særlig beregnet for spesialtransport uten at chassiset må modifiseres. Den nye Hi-Mux elektriske og elektroniske arkitekturen skal være fullt kompatibel med den nyeste generasjonen kontrollsystemer. Det nye kraftuttak-programmet omfatter også et nytt høytytende sandwich-kraftuttak med dreiemoment helt opp til 2.300 Nm. Samme design På sikkerhetssiden fremheves det nye bremsesystemet med skivebremser foran og bak og EBS. I tillegg har alle modeller nye ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) som inkluderer Electronic Stability Control (elektronisk stabilitetskontroll) og Lane Departure Warning (filholdersystem). Ivecos tunge program består nå av: S-WAY Natural Power: Naturgassdreven tung lastebil utviklet for langtransport. X-WAY: En «crossover» med kombinasjon av langtransport-egenskaper og offroad-robusthet. T-WAY: Ren anleggs- og offroadbil. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |