[]
[] [firmabil.no] []

Volkswagen tapte Bulli-sak


Jon Winding-Sørensen



Nå kan også Volkswagen stille seg i rekken av dem som forsøkte å stanse en modellbilprodusent, men tapte.

Det er bare tre år siden Porsche gikk på den samme smellen.

Denne gangen dreide det seg imidlertid om gamle, gode Transporter. T1.

Den skikkelige, mikrobuss, splitscreen, vinduer i taket. 

Hos Model Car World har de ganske mange varianter av denne, også i forskjellig målestokk.

Dette likte Volkswagen dårlig. De gikk til retten og sa at dette ødela merkevarens verdi og gjorde gruppens reklame- og informasjonsvirksomhet vanskelig.

De kunne selvfølgelig vise til en rekke merkevare-beskyttelser, både for 2D og for 3D-former, men modellbyggeren mente at dette forholdsvis nye trikset med å forlenge et produkts design-enerett til en merkevarebeskyttelse av en 3D form, i hvert fall ikke skal gjelde for leketøy.

Dette ble også dommerens syn:

– Det er ingen som oppfatter en slik modell som noe som representerer originalproduktet eller originalprodusenten, sa retten da Volkswagens krav ble avvist.

Denne saken har gått i fem år og Klaus Kunke, mannen som står bak produksjonen av denne modellen, sier at han er lettet over avgjørelsen og at den på mange måter er en prinsipp-dom. Men han vil ikke anbefale andre små modellprodusenter til å gå i clinch med en stor bilprodusent.

– Det har vært et enormt press, sier han, – og man kan fort bruke både tid og penger i en slik skala at et lite selskap går under av den grunn.

Retten kunne forresten også vise til en sak fra 2010 da Opel ikke fikk stanset modellbygger Kurt Hesse i bygging av en Opel-modell. Senere, i 2017, forsøkte Ferrari seg, men Hesse gikk seirende ut og fikk fortsette med Testarossa-navnet.

Halvannet år senere forsøkte Porsche seg med 911. Da måtte saken til og med innom EUIPO, EUs kontor for intellektuell eiendom, før Hesse gikk seirende ut av den også.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: