Nok en stjerne på strøm
Med Concept EQC gir Mercedes en forsmak på en romslig familiebil med inntil syv seter. De to første bokstavene forteller at den går på strøm. Det er den kompakte varebilen Citan som nå skal fornyes, et samarbeidsprosjekt mellom Mercedes-Benz og Renault. Når Mercedes nå gir oss en forsmak på nykommeren, gjør de det ved å vise den i en familievennlig versjon med inntil syv seter og et romslig bagasjerom. Den presenteres som den ideelle bilen for aktive familier og andre som setter pris på utendørsaktiviteter. Som illustrasjon på det sportslige aspektet er konseptet utstyrt med et elektrisk longboard som ligger på tvers i bagasjerommet. Mercedes benytter generasjonsskiftet til å bytte ut Citan-betegnelsen med T-Klasse, og siden konseptet har elektrisk drivlinje heter den naturligvis EQT. Bilen omtales som «nær produksjonsklar», så vi kan regne med den ferdige modellen ikke avviker vesentlig når den lanseres senere i år. De lover komfort på Mercedes-nivå i en bil som skal fremstå som en krympet V-Klasse. Selvsagt er MBUX infotainment på plass, men i motsetning til i personbilene ikke som en sammenhengende enhet, men som et digitalt instrumentpanel og en frittstående berøringsskjerm øverst på dashbordet hvorfra du kan styre de fleste funksjoner. Foretrekker du å ha begge hendene på rattet finner du tilsvarende funksjoner der, eller du kan si Hey Mercedes og gi kommandoene verbalt. Systemet har kunstig intelligens og utvikler seg etter hvert som det lærer seg til sjåførens vaner. Hvis hen for eksempel ringer partneren på vei hjem fra jobb hver fredag ettermiddag for å få en innkjøpsliste, så vil systemet automatisk foreslå dette nummeret på displayet denne ukedagen. Systemet gir også live trafikkinformasjon og OTA oppdatering av bilens software. Concept EQT har en lengde på 495 cm (25 cm mer enn lang Citan), er 186 cm bred og rager 183 cm over asfalten, og den har store skyvedører på begge sider som skal gjøre adkomsten til tredje seterad uanstrengt. Tre småbarn får plass i hvert sitt barnesete i andre rad, og de to setene i tredje rad kan felles ned eller løftes ut når man skal frakte større gjenstander. Erstatningen for Citan varebil kommer på markedet mot slutten av inneværende år mens den familievennlige utgaven vi får en forsmak på her, kommer i 2022. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |