Tropos i godt selskap
Ved forrige IAA, i 2019, var Tropos bare en tungt kamuflert mini-nyttebil med batterielektrisk drift. Nå er den her på alvor – representert av en av Tysklands stor VW-Gruppe distributører. Hahn Gruppen er en av de store forhandlerne for diverse Volkswagen Gruppe-biler i Tyskland. Nå har de tatt enda et agentur i et segment der VW ikke har noe å svare med. Tropos er en mini-Transporter til bruk på lukkede anlegg og i bysentra – Klasse L7e. Den er med andre ord mindre enn StreetScooter – hvis skjebne fremdeles er usikker, den heller mer over mot de små franske og italienske som opprinnelig var sertifikat-frie. - Det er en stor fordel at vi kan være med Tropos fra starten, og dermed være med på å forme hele marketing-budskapet, sier Hahns ansvarlige for nyttekjøretøy, Roland Beeh til Autohaus. Egentlig er Tropos spennende på mer enn en måte. Den er nemlig bygget av et datterselskap til Mosolf Gruppen som er en av de store systemleverandørene til bilindustrien og har vært det i mer enn 50 år. Men så lenge bilene deres ikke er større enn dagens modeller er det liten fare for konflikter – ingen av dere kunder produserer for tiden noe som kan bli utfordret av disse småbilene. Og kompakte er de: 370 x 140 x 190 med plass til to europaller eller 3,5 kubikk – det er en rekke forskjellige påbygg som kan monteres på rammen, og en rekkevidde fra 80 til 260 km avhengig av batteritype. Her er nemlig fremdeles en modell med blybatterier – den koster rundt 18.000 Euro. Utstyrt med moderne Li-ion batterier koster den fra 24.000 euro og byr på et stort utvalg av smarte påbygg. Hahn har rundt 2.000 ansatte og 35 forhandleranlegg. Stort sett i Stuttgart-regionen. Det burde være mulig å pushe noen slike biler der nede også. Stuttgart er jo blant de tyske byene som har innført strenge eksos-tiltak i sentrum. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |