[]
[] [firmabil.no] []

Porsche utfordrer Lambo


Terje Ringen



Porsche er i ferd med å legge siste hånd på utviklingen av en ny toppmodell i Cayenne-familien. Her er det veiegenskapene som perfeksjoneres, og konsernfetter Lamborghini Urus skal utfordres.

Snart kommer en ansiktsløftet Cayenne på markedet, og i den forbindelsen vil Porsche lansere en ny toppmodell for dem som foretrekker biler uten stikkontakt. De har jo allerede sin Cayenne Turbo S E-Hybrid med hele 680 hestekrefter,

Den doble verdensmesteren i rally og Porsche-ambassadør, Walter Röhrl, fikk nylig teste en lett kamuflert bil på Hockenheim og sier seg selvsagt imponert over hva Porsche har fått ut av den godt over to tonn tunge Coupé-SUV-en. Hva annet kunne vi forvente fra en Porsche-ambassadør?

Helt siden introduksjonen av første generasjon i 2002 har Cayenne stått for noe helt spesielt, den er så sportslig som du forventer at en Porsche skal være samtidig som den har SUV-ens praktiske egenskaper.

Toppmodellen den gang var Cayenne Turbo med V8 motor på 521 hestekrefter, og i 2007 fulgte Cayenne GTS med et chassis spesialtunet for sportslig kjøring.

– Dette var off-roadere som kunne kjøres som sportsbiler, og en virkelig sensasjon den gangen, minnes Röhrl.

Siden da har konkurransen hardnet til etter hvert som «alle» sport- og luksusbilprodusenter har lansert sine utfordrere i segmentet, og nå skrur Porsche til for å beholde sin ledende posisjon i segmentet.

Målet for den nye toppmodellen er å perfeksjonere egenskapene på vei til det ytterste, uten å glemme komfort og praktiske egenskaper som trengs i hverdagen.

Nykommeren er basert på den eksisterende Cayenne Turbo Coupé men perfeksjonert for mest mulig sportslige egenskaper.

Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, men AutoCar avslører at Porsche henter ut hele 640 hestekrefter og maks dreiemoment på 850 Newtonmeter fra den 4,0-liters V8 twin turbo-motoren.

Det er hele 90 hester og 80 Newtonmeter mer enn dagens Cayenne Turbo. Nå har riktignok Turbo S E-Hybrid 680 hk / 900 Nm, men den skal dra på en tung batteripakke som nykommeren klarer seg uten.

Dessuten skal det være spart vekt der det er mulig, som ved å benytte et tak i karbonfiber og eksosanlegg i titan, noe som selvsagt også bidrar til et spesielt sportslig lydbilde. Vi kjenner ikke vekten, men ifølge AutoCar er den under 2200 kg (den ladbare veier 2535 kg).

– Bilen er utrolig stabil, selv i raske kurver, og styringen er ekstremt presis. Mer enn noensinne har jeg mer følelsen av å sitte i en kompakt sportsbil enn i en stor SUV, konkluderer Walter Röhrl.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: