[]
[] [firmabil.no] []

Hyundai Ioniq 5 er her med 4x4 og høy ladefart


Øivind Skar
Tekst og foto



Med lynlading, 460 km rekkevidde, firehjulsdrift, stor innvendig plass og grei pris angriper nå Hyundai i den elektriske grenen av familiebilklassen.

Det er ikke mange måneder siden Hyundai avslørte Ioniq 5. Nå er bilen på norske skilt og kundebiler på vei ut til forhandlerne. Det hele har gått fort, men høyt tempo er sannelig nødvendig for å holde følge i kampen om den drøye halvparten av norske bilkjøpere som for tiden velger batterielektrisk.

Hyundai Ioniq har det meste på plass for å bli en volumselger:

  • 2WD og 4WD fra første dag.
  • Bare stor batteripakke, 72,6 kWt netto.
  • I utgangspunktet bare én utstyrspakke.
  • 800 volt teknologi som gir lynladefart opp til 220 kW.
  • Lader under optimale forhold fra 10 – 80 prosent på 18 min.
  • Kan lade 100 km på circa 5 min.
  • Leverer inntil 3,6 kW via egen kontakt inne i bilen eller adapter i ladekontakten.
  • Liggeseter med fothviler.
  • Toppmodell koster 494.000 pluss frakt/levering.

Ser kompakt ut
Fra siden ser Hyundai Ioniq 5 ganske kompakt ut, men med lengde på 4,64 meter, bredde på 1,89 meter og akselavstand på hele 3,00 meter handler det slett ikke om noen liten og trang bil, men tvert om.

Her er beinplass i baksetet som i en storbil, og på grunn av 1,61 meter høy takprofil blir sittestillingen ganske rett og høy over gulvet. Problemet med mange elbiler er nettopp at batteriet stjeler gulvhøyde og gjør mange bakseter vonde å sitte i. Det gjelder altså ikke for Ioniq 5.

Lengdereguleres 20 cm
Baksetet kan dessuten lengdereguleres elektrisk med inntil 20 cm for å flekse bagasjerommet med 100 liter ekstra fra 527 til 627 liter. Med den 40/60 splittede bakseteryggene nede øker volumet til 1587 liter. Bagasjerommet foran, frunken laster 24 liter i 4WD-utgaven og 57 liter i 2WD utgaven.

Med pristillegg på 30.000 kroner er det vanskelig å forstå hvorfor 4x4 ikke er standardisert i et land hvor fire av ti nybilkjøpere likevel ender opp med modeller som drar på alle hjul.

(saken fortsetter)

800 volt teknologi
Med erfaring i hva kundene etterspør har Hyundai så langt valgt bort den minste batteripakken på 58 kWt og konsentrert seg om den største på netto 72,6 kWt, som etter WLTP-normen skal gi nok energi til 460 km rekkevidde.

Men nå er vi ved kjernen av det teknologiske spranget Hyundai sammen med Kia har gjort som første etter Porsche/Audi: å hoppe fra 400 til 800 volt teknologi som på dedikert lader gir opp mot 230 kW ladefart, som igjen betyr at bilen sluker strøm til nye 100 km på veien i løpet av rundt fem minutter.

Dette er ikke bare viktig for den som lader, men kort ladetid er minst like viktig for alle som står i køen bak og trenger strøm.

Gi bort strøm
Og skulle du møte på en strømtom og fortvilet bileier parkert på veiskulderen, er det bare å dra ut ladekabelen og forsyne vedkommende med nødladestrøm. 3,6 kW gir adapteret i ladeporten (følger med bilen) eller fra stikkontakten inne i bilen.

Et såpass kraftig strømuttak kan være praktisk i mange andre sammenhenger også, som å drive håndverktøy på den strømløse hytta eller kaffetrakteren eller den elektriske grillen på en hyggelig rasteplass langt unna det offentlige strømnettet.

Sprinter
Dette er bare noen av mange fornuftige funksjoner Hyundai har bygget inn i en bil som i 4WD utgave sparker fra med 305 hk. Primært er Ioniq 5 bakhjulsdrevet, så to tredeler av kraften kommer fra motoren bak. 605 Nm i dreiemoment holder dessuten i massevis til å trekke 1600 kg tilhengervekt.

Siden Hyundai «glemte» å utstyre bilen med skiluke blir det å laste de lange tingene på taket.

(saken fortsetter)

Velvære opp
Det er blitt en trend blant flere volumprodusenter å orientere interiøret mot premium kvalitetsopplevelse. Mazda har gjort det lenge og Hyundai har løftet Ioniq 5 opp på et nivå som gjør det ganske så trivelig å oppholde seg inne i bilen.

Selv om den den avbildede bilen har hvitt skinninteriør, vil de fleste av bilene som selges i Norge har mørkere farger. Bakgrunnsfargen på instrument- og naviskjermen kan veksle mellom hvit og svart.

Komfort vektlagt
Selv om Ioniq tar deg til 100 km/t på 5,2 sekunder, er det komfortegenskapene og ikke det sportslige som ligger tykkest utenpå. Som SUV er Ioniq først og fremst en ganske rommelig familiebil tatt fram for å dekke både hverdagslig og mer feststemt transport.

For å lokke kjøperne til å ta i bruk lynladerne følger ett års abonnement hos Ionity med bilen. kW-pris oppgis til 1,65 kroner. Da blir det ikke særlig dyrere å lade på lynlader enn å lade hjemme.

Mest aktuelle Ioniq 5 koster 494.000 kroner (pluss frakt/levering). Det eneste som kan kjøpes ekstra er glasstak samt oppgradere fra 19 til 20 tommer store hjul.

Mer om Hyundai Ioniq 5 leser du i kommende utgave av bladet BilAutofil.

Hyundai Ioniq 5 AWD Premium
Pris billigste Kr. 449 000
Pris testbil Kr. 494 000
Motortype Elektrisk
Motor foran 95 hk/255 Nm
Motor bak 211 hk/350 Nm
Samlet ytelse 305 hk/605 Nm
Batteri (brutto/netto) 77,4/72,6 kWt
Lading DC/AC Inntil 232 kW/11 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 5,2 sek
Toppfart 185 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk 17,7 kWt
Rekkevidde (WLTP) 460 km
Dimensjoner (L/B/H) 464/189/161 cm
Akselavstand 300 cm
Bilvekt 2020 kg
Bakkeklaring 16,0 cm
Tilhengervekt 1600 kg
Bagasjerom foran 24/57 liter
Bagasjerom bak 527/627 - 1587 liter
Garanti/km 5 år/ubegr. kjørelengde
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: