Høyt elsket amerikaner går elektrisk
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e. Elektriske SUV-er har vi 14 av på dusinet snart. Men hvor mange batterielektriske pickuper med tilsynelatende voksne prestasjoner har vi? Foreløpig ingen. Det er mange vi venter på – men nå er Ford den første som har kastet seg ut i det. Da må man for det første ta bilen på alvor som et modent produkt, for det andre er det ikke tvil om at dette er en pioner-innsats. Legg merke til at denne høyst sannsynlig vil gå utenpå Mustangen også når det gjelder pris – og dermed prestisje. Riktignok skal «bruks»-versjonen komme på markedet for rett under 40.000 dollar – Mustangen starter på 43.000. Men Kumar Galhotra, president, Americas & International Markets Group, forteller lystig at denne fort kan ryke opp i 90.000 dollar i topp-utstyr versjonen. Så langt går ikke Mustangen. Bilen fikk en pangstart med en av verdens mest profilerte personer som testfører. President Joe Biden var i Michigan for å pitche sin egen ambisiøse elbilplan da Secret Service slapp ned guarden og tillot at presidenten fikk en tur på Fords testbane. Sittende presidenter får egentlig ikke ta i rattet selv. Hva testsjåføren sa etterpå? – This sucker’s quick, fortalte han journalistene. Det er den. Ford sier nulltilhundre midt på fire-tallet. Spesifikasjonene er greie. Bilen har hentet SuperCrew caben fra den vanlige F-150 og får bare en standard-lengde på planet: 168 cm. Med 370 cm har den samme akselavstand som en vanlig F-150 og med 591 cm er den bare fraksjoner lenger enn den kjente modellen. Vi finner åpenbart like mye bruk av aluminium i karosseriet som i forbrenningsmodellen, men her har vi en nyutviklet batteri-el-ramme i høyfast stål. Ford har imidlertid ikke gitt oss noen vekt på denne bilen, men ved introduksjonen sa Linda Zhang – det er hun som har hatt program-ansvaret for den nye F-150 Lightning så hun burde vite det, at bilen veier ca. 500 kg mer enn den tilsvarende forbrenneren. Siden den veier ca. 2.200 kg i en mellomutstyrt 4x4 versjon, kan man nok regne med at denne nye vil begynne å nærme seg tre tonn. Men hun forsikret at selv med en del ekstra vekt var bilen utviklet for å møte de samme pålitelighetskrav som alle andre trucks. (saken fortsetter) Et annet gøy poeng med den nye rammen er at de har kastet den gamle, stive bakakselen. Her er det montert en helt ny uavhengig opphengning – den første på en Ford truck. Aluminium bære-armer og coil-overs som sammen med den styrkede forstillingen gir et en frigang på 22 cm – to mindre enn en vanlig Super Crew 4x4. Zhang fortalte også at bilen skulle bygges i Rouge Electric Vehicle Center – et nytt anlegg bygget i forbindelse med det tradisjonsrike River Rouge komplekset. Den nye er en fabrikk helt uten samlebånd, der automatiserte transport-roboter flytter bilene mellom de forskjellige stasjonene. Vi har ikke fått alle elektriske detaljer – batterikapasiteten er for eksempel fremdeles ukjent. Men vi vet det er to motorer, en for hver aksel – og hver motor er alltid aktiv så det er aldri snakk om to-hjuls-drift. Men mengden pådrag kan endres mellom for- og bak. Motorene byr på 426 hk og 1051 Nm. Med full-rekkevidde batteripakke kan effekten uppes til 563 hk. Det mest essensielle for amerikanske truck-kunder – henger-kapasitet – er også tatt godt vare på. Med den vanlige batteripakken kan bilen dra 3.500 kg, og med den store: hele 4500 kg (det låter spesielt bra når du kaller det 10.000 pund). Det vil si – ikke tro helt på det ennå – Ford sier de ‘tar sikte på’. De snakker også om inntil 500 kilometer rekkevidde med den feteste batteripakken. Det er mange avsnitt som forteller om de forskjellige lade-alternativene og -tidene. La det være nok med å si at de virker helt akseptable i dagens konkurransebilde. Det er dessuten et poeng at Ford har spesielle samarbeidspartnere i USA når det gjelder hjemmeladere eller lading langs landeveien. (saken fortsetter) Den andre veien kan bilen levere til sammen 2,4 kW gjennom fire stikk-kontakter, pluss at det er to USB-ladere med. Du kan lyse opp huset og lade mobiltelefonen din fra bilen. James Turnbull som er marketing sjef fortalte at de hadde brukt seks år på markedsundersøkelser i forkant av denne modellen og at noe av det de hadde funnet ut var at kundene ville ha en bil som var «distinkt, men ikke særlig annerledes utseende». Derfor er design-endringene forholdsvis beskjedne. Lightning har fått griller som gjør den til den mest aerodynamiske noensinne – uten at det sier så mye. Og bortsett fra den tydelige LED hovedlys-signaturen forfra er det ikke lett å se forskjell på dem med eksosrør, og denne. Innvendig har vi et 12-tommers instrument-cluster. Men toppmodellen har 15,5 tommers berøringsskjerm med Fords ferskeste SYNC 4A betjening. BlueCruise henda-av-rattet vil også være om bord hvis du har bestilt den med Co-Pilot360 opsjonen. Mange andre dagsaktuelle finesser også, blant annet telefon-som-nøkkel funksjon. Men en spesiell vri er at om bord-veiing av det du laster opp på planet er utviklet videre. Nå justeres antatt rekkevidde automatisk etter den vekten som er registrert der bak. Ta forresten med at du kan laste inntil nesten 200 kg bagasje under panseret foran også. En typisk elbil-fordel som verken luksusbilene fra BMW eller Mercedes byr på. Produksjonen skal starte våren 2022. Men interesserte kan reserver sin i dag – mot et depositum på 100 dollar. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |