[]
[] [firmabil.no] []

Så mye skal BMW i4 koste


Terje Ringen



Med i4 lanserer BMW et alternativ for dem som ønsker utslippsfri kjøreglede. Her får du priser og data for de to første variantene.

BMW i4 er det tyske selskapets fjerde helelektriske modell. Ifølge produsenten forener den design, kjøreglede, bærekraft og praktiske løsninger i nye dimensjoner.

Vi møtte den første gang som konsept i mars 2020. Nå melder BMW at serieproduksjonen starter til høsten, og de første eksemplarene av BMW i4 ruller inn på norsk asfalt i november.

– Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklassen har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. Vi vet vi gleder mange når vi i dag åpner for bestilling av BMW i4, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Typisk BMW
Som en firedørs gran coupé, er BMW i4 er først og fremst en umiskjennelig BMW, bygget for småturer så vel som for langkjøring.

Den lanseres først i to versjoner – begge med god rekkevidde: Den bakhjulsdrevne BMW i4 eDrive40 med WLTP-rekkevidde på opptil 590 kilometer, og den firehjulsdrevne og svært sportslige BMW i4 M50 med rekkevidde på 510 kilometer.

Med en lengde på 4.785 mm, bredde på 1.850 mm, høyde på 1.448 og en akselavstand på 2.856 mm, er alle målene større enn på en BMW 3-serie Sedan. Det samme gjelder sporvidden, mens tyngdepunktet er opptil 53 mm lavere. Begge deler bidrar til de dynamiske egenskapene BMW i4 byr på.

Bagasjerommet har en kapasitet på 470 liter som øker til 1 290 liter når baksetene legges ned, og den klassiske kombi-luken sørger for en stor og praktisk lasteåpning. Begge modellene kan utstyres med tilhengerfeste og kan trekke 1.600 kg. På taket kan man laste opptil 75 kg.

(saken fortsetter)

Elektrisk kjøreglede
Høyspenningsbatteriet til BMW i4 er skreddersydd for bilen og måler kun 110 millimeter i høyde. Samlet brutto batterikapasitet er 83,9 kWt, med nettokapasitet på 80,7 kWt.

Sammenlignet med høyspenningsbatteriet i dagens BMW i3 er energitettheten økt med rundt 40 prosent for samme volum. Samtidig er andelen kobolt kraftig redusert.

Det integrerte varme- og kjølesystemet sørger for optimal temperaturkontroll for høyspenningsbatteriet ved hurtiglading fra en DC-ladestasjon.

Hvis navigasjonssystemets rutefunksjon er aktiv og har planlagt et stopp på en hurtigladestasjon, vil batteriet automatisk forhåndskondisjoneres før ankomst ved ladestasjonen. Det betyr at batteriet vil ha optimal temperatur for rask og effektiv lading ved ankomst på ladestasjonen.

I i4 eDrive40 sitter den elektriske motoren koblet direkte på bakakselen og leverer 340 hk og 430 Nm dreiemoment.

BMW i4 M50 har en elektrisk motor på hver aksel, hvor motoren på forakselen leverer 258 hk og motoren på bakakselen leverer maksimalt 313 hk. Med egen boost-funksjon, som varer i 10 sekunder, får man maks effekt på 544 hk og et kraftfullt dreiemoment på 795 Nm.

Preliminære tekniske data

Modell:

BMW i4 eDrive40 (RWD)

BMW i4 M50 (xDrive)

Rekkevidde (WLTP)

Opptil 590 km

Opptil 510 km

Batterikapasitet, brutto

83,9 kWt

83,9 kWt

Batterikapasitet, netto

80,7 kWt

80,7 kWt

Energiforbruk

16–20 kWt/100 km

19–24 kWt/100 km

Maks ladekapasitet

200 kW

200 kW

Ladetid ved maks ladekapasitet, 10–80 % SOC (State of charge)

Ca. 35 minutter

Ca. 35 minutter

Rekkevidde vs ladetid ved maksimal ladekapasitet ved 10 % SOC (State of charge)

164 km rekkevidde på 10 minutter

140 km rekkevidde på 10 minutter

Ladetid, AC 3-fas 11 kW, 0–100 %

Mindre enn 8,5 timer

Mindre enn 8,5 timer

Samlet motoreffekt

340 hk

544 hk

Samlet dreiemoment:

430 Nm

795 Nm

Akselerasjon, 0–100 km/t

5,7 sekunder

3,9 sekunder

Toppfart

190 km/t

225 km/t

Kjøreglede
Begge modellene har luftfjæring på bakakselen som standard, og et helt eget oppsett for dempersystemet reduserer den typiske bevegelsen hvor man gjerne opplever at bilen «setter seg» under kraftig akselerasjon.

Sammen med et nyutviklet antispinn-system, som jobber lynraskt og presist, sørger systemet for maksimalt grep og stabilitet når gasspedalen får kjenne på trykket fra skosålen.

BMW i4 M50 er bygget på spisskompetansen til BMW M GmbH og vi loves en bil som byr på dynamiske egenskaper som er bokstaven M verdig.

(saken fortsetter)

Sømløst oppkoblet
Interiøret i i4 bygger videre på det sportslige interiøret i BMW 4-serie Coupe, men skiller seg markant ut med den store og kurvete skjermen på dashbordet, «BMW Curved Display», som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm.

Den nye generasjonen av operativ- og infotainment-systemet «BMW iDrive» filtrerer ifølge produsenten informasjon på en førerorientert og brukervennlig måte.

Dette skal vi få merke gjennom nye dimensjoner, skreddersydde grensesnitt, farger, lys og lyd. Det velkjente iDrive-hjulet til infotainmentsystemet finner man fortsatt på midtkonsollen, mens navigasjonssystemet er skybasert, for sømløs og smidig bruk.

Modellene er klargjort for 5G – noe som åpner for rask kommunikasjon og trådløse oppdateringer. Installasjon av ny programvare vil sjelden ta mer enn 20 minutter.

Utstyrsversjoner og priser
I stedet for forhåndsreservasjoner, åpner norske BMW-forhandlere i dag for at kunder i Norge allerede nå kan bestille BMW i4. Selv om produksjonen først starter til høsten, er det nå mulig å spesifisere sin bil.

– Som for våre andre elektriske modeller har vi også satt sammen flere ferdige utstyrsversjoner som vi tror vil være attraktive kjøp for mange av våre kunder. Spesielt tror vi BMW i4 M50 «Fully Charged» til kr 599.900 blir populær, sier Tegneby.

Priser som gjelder fra 2. juni er som følger:

Modell:

BMW i4 eDrive40

BMW i4 M50

Startpris:

Kr. 489.900

Kr. 539.900

Charged-edition

Kr. 523.200

Kr. 573.200

Fully Charged-edition

Kr. 591.800

Kr. 599.900

Supercharged-edition

Kr. 649.900

Kr. 659.900

BMW i4 skal produseres på BMWs fabrikk i München, side om side med BMW-modeller med andre drivlinjer. Eksempelvis vil helt nye BMW i4 produseres på samme linje som M3. Det gir BMW stor fleksibilitet i produksjonen i årene fremover.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: