Team Verksted ruller ut nytt kjedekonsept
På ti år har Team Verksted vokst fra fem til 23 egeneide verksteder, en omsetning på 650 millioner kroner og 370 ansatte. Nå skal konsernet ekspandere ytterligere med nytt kjedekonsept for eksterne medlemsverksteder. Et pilotmedlem er allerede i gang. Onsdag 16. juni er det nøyaktig ti år siden Team Verksted ble stiftet. Det startet i det små med fem internverksteder som tilhørte eierselskapet Nettbuss AS (i dag heter det statseide selskapet Vy Buss AS). Derfra har kjeden gjennomgått en formidabel vekst. – Når vi har 600-800 millioner i omsetning, god dekning i hele landet, full kontroll på deleleveransene og en digital delekatalog oppe og går, er vi godt fornøyd, sa Thomas Schiøtz til YrkesBil i 2017. Han var den gang administrerende direktør i Team Verksted. Omsetningsveksten og økningen i antall verkstedpunkter har skjedd i stor grad gjennom oppkjøp av eksisterende frittstående verksteder, og noen nyetableringer. I 2017 kjøpte kjeden opp LVD Lastvagnsdelar AS og sikret seg kontroll over deleleveranser. I dag er kjeden representert fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. – Det har vært en morsom reise, og på mange måter er vi nå der vi ønsker å være. Størrelsen og omsetningen er på et passelig nivå for å få konseptet vårt til å fungere godt. Derfor mener vi tiden er inne for å rulle ut et nytt forretningskonsept, sier Schiøtz til YrkesBil i dag. Han har nå tittelen driftsdirektør. Toner ned videre oppkjøp – Nå har vi fått bygget opp en egen kjede, med betydelig erfaring og kompetanse, en velfungerende logistikkløsning for deler gjennom LVD og gode systemer for verksteddrift. Dermed har vi en merverdi i kjeden som vi ønsker å tilby andre gjennom et kjedekonsept der eksterne verksteder kan bli medlemmer og komme inn under Team Verksted-paraplyen, forteller Schiøtz. – Betyr det at dere ikke skal vokse mer gjennom oppkjøp av verksteder? – Kjedekonseptet er ikke en erstatning for videre vekst i egen kjede, men det er riktig at vi toner ned ekspansjon gjennom oppkjøp av verksteder vi skal eie selv. Å knytte til oss eksterne medlemsverksteder vil forhåpentlig også bidra til å dekke noen «hvite flekker» vi fremdeles har på kartet. Schiøtz forklarer at det ikke er et franchisekonsept de skal lansere, der verkstedene må innredes identisk og se like ut. – Derfor kaller vi det et kjedekonsept. Innholdet er nok mye likt det man finner i lignende konsepter for verksteder som skrur på lette kjøretøy. Vi skal imidlertid fortsette å holde oss utelukkende til tunge kjøretøy, sier han. Driftsdirektøren lister opp fire «knagger» konseptet skal inneholde:
– De fleste andre kjente kjedekonsepter fokuserer ikke så mye på verksteddrift, men denne knaggen er spesielt viktig hos oss. Her har vi noe vi mener at ingen andre kan tilby, verken innen tunge eller lette kjøretøy, understreker Schiøtz. Han viser til at tilknyttede kjedeverksteder blant annet vil få full tilgang til konsernets administrasjon. De kan bistå avtaleverksteder med gjennomgang av rutiner, analysere hvordan de jobber, gi råd om forbedringer, hvordan øke effektiviteten eller måle ulike deler av driften. Ny toppsjef – Mye av styrken i vårt kjedekonsept kommer til å bli vår kvalitetssjef og andre som han. Folk med praktisk erfaring fra verksteddrift som kan omdannes til teori, og benyttes av andre, sier Schiøtz. Den «nye» administrerende direktøren, Thomas Burchardt (34), står også sentralt. Han overtok toppjobben 1. april i fjor, etter å ha startet i konsernet som økonomisjef 1. desember 2019. – Han har etablert egen regnskapsavdeling, samt vært en viktig bidragsyter til at vi har en velfungerende administrasjon som ivaretar alle nødvendige fagfelt internt. Thomas bidrar med gode og forståelige analyser og KPI-målinger som hjelper avdelingene å drive mer effektivt, sier Schiøtz. Møter Meca-konkurranse – Vi kjente Slåtta Bil via LVD, de er en stor kunde av oss der. Tanken er å bruke sommeren på piloten for å gjøre konseptet ferdig, før vi gjør det kommersielt tilgjengelig for andre som måtte ønske utpå sensommeren, sier Schiøtz. – Hvor mange aktuelle verksteder ser dere i Norge? – Jeg vil tippe rundt 15 verksteder. – Skal dere knive med Meca og deres nye kjedekonsept for tungbil om de samme verkstedene? – Vi vil nok bli konkurrenter med Meca på enkelte punkter, men samtidig tror jeg vi tilbyr ganske ulike konsepter. Selv om markedet i Norge ikke er all verdens stort, er det plass til flere frittstående aktører. Så kan vi håpe at Meca, som har fått med seg Bulder Verksted, får til sitt prosjekt og at vi får til vårt, da blir det frie ettermarkedet sterkere. Jeg mener det utelukkende er til kundenes beste, sier Schiøtz. Han er tydelig på at de ser etter kvalitet fremfor kvantitet: – Vi er ikke så opptatt av om vi har 30, 40 eller 60 Team Verksted-avdelinger. For å få konseptet til å virke må det være kvalitet på de vi har. Derfor er det ikke aktuelt å knytte til oss verksteder som ser dette som en rask løsning for å få bedre rabatter. Vi vil heller ha fem gode enn 30 dårlige. Driftsdirektøren vil bruke mye tid på å knytte blodsbånd med nye tilskudd gjennom overføring av en solid dose «blått blod» i starten: – Kjernen i vår identitet er oppsummert i de fire punktene: Imøtekommende, kompetent, folkelig og ærlig. Vi kommer til å bruke tid på slikt som dette når vi skal tegne kontrakter med frittstående verksteder, for å være sikre på at de er enige i at dette er viktig. Tilbyr system i sakene Her inkluderes økonomisystemer, verkstedsystemer, KPI-oversikt, intranett, elektroniske kvalitetshåndbøker (verkstedhåndbøker), stoffkartotek og HR-system. – Mye av dette er litt på siden av verkstedenes kjernevirksomhet, og for små og mellomstore verksteder er dette utfordrende, men det er samtidig noe de må forholde seg til fordi det er pålagt. Her kan vi for eksempel da tilby «årshjul» for å sikre at man er innenfor alle lovkrav gjennom året – at man får tatt el-sjekken, gjennomført medarbeidersamtalen og gjort alle de tingene som skal gjøres, sier Schiøtz. – Vi har bygget våre egne kvalitetssystemer, elektroniske håndbøker, avvikssystemer og slikt. Det ser vi en stor fordel i fordi vi kjenner systemene godt og alt er relevant for det vi driver med. Dessuten har vi kompetente folk som kan bistå verkstedene våre, og senere andre, med det praktiske. Det er ikke bare et system vi overleverer og sier «vær så god, klar deg selv». På utdanningssiden får medlemmer tilgang til «Team Skolen». Mye av læremateriellet og kursene som tilbys her kommer via samarbeidet med tyske Alltrucks, med kjente merkevarenavn som Bosch, ZF og Knorr-Bremse i ryggen. – Gjennom Alltrucks får vi tilgang til de riktige kursene, dokumentene og oppslagsverkene. Team Skolen er nå en godt utviklet plattform som vi ønsker å utvikle ytterligere og lage en skole for alle fag innen tungbilverksted, sier Schiøtz. Dynamisk prismodell – Tanken er at medlemmene skal fremstå som Team Verksted både i arbeidstøy og profilering av lokaler. Det blir imidlertid ikke tema å bruke vårt navn juridisk, men markedsmessig vil verkstedene trolig hete Team Verksted med stedsnavn bak, sier Schiøtz. Medlemskap i kjedekonseptet innebærer også forpliktelser om lojalitet til å benytte Team Verksteds egen deledistributør, LVD. – I tillegg har vi Truck Cat., som er den samme katalogen som er på vei inn hos flere leverandører av tunge kjøretøy. Her er alle de «syv store» lastebilmerkene og en speiling av deres originale delekataloger samlet under en paraply, som vi kjøper rettighetene til, sier Schiøtz. Team Verksted er også i gang med et lenge planlagt bytte av systemleverandør for selve verksteddriften, til Incadea. Målet er å ha fullført dette innen årsslutt. – Da er planen at systemene fra LVD, Truck Cat. og Incadea skal integreres sømløst i hverandre. Dette vil også medlemsverksteder i kjedekonseptet kunne nyte godt av, sier Schiøtz. Hva det skal koste å være medlem i kjeden er ikke klart ennå, men driftsdirektøren ser for seg en dynamisk prismodell hvor man kan velge ulike nivåer av medlemskap og tjenester. – Et minimum vil nok være profilering og logistikk, og et krav om innkjøpslojalitet på reservedeler. Alle ønsker ikke nødvendigvis støtte innen HMS eller hjelp med håndbøker, for eksempel, så en del slike tjenester vil kunne velges vekk. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |