[]
[] [firmabil.no] []

Eventyr-verdi for Arrival


Jon Winding-Sørensen
Foto: Arrival



Tesla har gjort oss vant til eventyrsummer når det snakk om antatt verdi. Men nå viser engelske Arrival oss noe av det samme.

Arrival, som egentlig ennå ikke har levert en eneste bil, føyk plutselig til værs som det britiske selskapet med høyest børsverdi ved notering.

Allerede i november ble det planlagt at selskapet skulle til Nasdaq i en såkalt SPAC-notering. I en Special Purpose Acquisition operasjon slår man seg sammen med et selskap som ikke har annet enn sterke investorer bak seg. Et såkalt Blank Cheques selskap.

Så lager man et regneark og kommer med noen fantastiske prognoser og henter kontanter fra markedet.

Arrival hentet inn 660 millioner dollar da de ble notert, men det er bare halve historien. For samtidig ble selskapet satt til en verdi av 13,6 milliarder dollar.

LES OGSÅ: Arrival starter testkjøring

Det er ikke lenge siden en finansieringsrunde, ledet an av Hyundai, satte verdien til 3 millioner euro.

Med den nye prisingen begynner selskapet å komme i samme gode selskap der for eksempel en rekke kinesiske elbilfabrikker befinner seg for tiden.

Riktignok må det tilføyes at Arrival – i motsetning mange andre sensasjonsverdi-selskaper – har kunder. UPS har bestilt 10.000 varebiler derfra, med en opsjon på like mange i 2024. Selskapet sier de har 6.000 andre bestillinger i baklommen.

Selskapet har vist en del forslag til batterielektriske varebiler, små lastebiler og busser. Og de har gått sammen med Uber om utvikling av en spesial-konstruert bil for Uber sine sjåfører. Den skal være klar i 2023.

Men de har også presentert det som foreløpig er en spesialitet de er alene om:

Mikrofabrikk-tankegangen betyr at de enkelt kan sette opp et nytt produksjonsanlegg. Si de får en ny stor kunde et stykke hjemmefra. Da kan de ha en fabrikk tilpasset det nødvendige behovet på kundens parkeringsplass i løpet av maks. seks måneders tid.

Akkurat dette er sannsynligvis en god idé – det er mange store anbud som krever lokalt fremstilte produkter.

Men så er selvfølgelig spørsmålet om den ideen er verdt 14 milliarder dollar.

Riktignok sier selskapet at det skal omsette for 14 milliarder dollar i 2024. Spennende nok det, men i 2022 – neste år – skal de bare omsette for en enslig milliard.

Litt av et hopp fra 1 til 14 milliarder på to år.

Arrival ble grunnlagt i 2015 av den tidligere vise-kommunikasjonsministeren i Russland, Denis Sverdlov. Pengene til Arrival kom fra han solgte mobilprodusenten Yota samme år som han ble politiker.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: