[]
[] [firmabil.no] []

Porsche-musikk til Porsche-arbeidet


Jon Winding-Sørensen



Jeg ble litt svett da jeg oppdaget at en av de sentrale konstruktørene bak BMWs nye iX var den Oscar-vinnende komponisten Hans Zimmer, og at han var der fordi han skrev musikk.

Vi får ikke lenger lange lister med navn på fjærings-spesialister, eller aerodynamikk-mestere, eller askebeger-designere. De som er interessante nå er de som leverer kundeopplevelser. Det være seg ambient belysning (hallo!) eller bilens logo projisert ned på bakken når du snubler deg hjem.

Derfor nøyde ikke BMW seg bare med å presentere oss for Hr. Zimmer. De la jommen på med Renzo Vitale også. Han er BMW-gruppens Kreative Direktør for Lyd.

Og da snakker jeg lyd som i sang og musikk, og ikke naturlig lyd som i Abarth.

Det var selvfølgelig å håpe at dette skulle bli et enkelt-tilfelle. En slags ironisk tilnærmelse i en underlig post-pandemisk tid.

Men, nei da. Det viser seg at Porsche faktisk går en bedre. Og det gjør de ved hjelp av – helt sant, banna bein – en som heter Product Owner, Porsche Digital og åpenbart lyder navnet Norman Friedenberger.

Product Owner – jeg trodde hele vitsen med å bygge biler var at noen skulle kjøpe dem, og derved bli Product Owner.

I hvert fall: han presenterer oss for Soundtrack My Life!

Det dreier seg om Adaptiv lyd. Et skikkelig alternativ til radio eller strømming.

– Når man kobler kjøringen, bevegelsene som oppstår da, med å generere musikk i en slags kjøresammenheng, opptrer det en fullstendig ny lytte-situasjon, forsøker han å forklare.

– Det dreier seg om å skape en individuell lydopplevelse fra et stort byggesett med en rekke lyder og melodiske strukturer mens man kjører. Det hele skapes av sjåføren og hans kjøring i sanntid. Dette vil lyde forskjellig for alle – like unikt som turen selv.

Du må jobbe litt for opplevelsen selv. Først velger du en egnet musikalsk stemning, stilen – et lydspor komponert spesielt for forskjellige kjøresituasjoner.

Så henter noen algoritmer frem brokker av ferdig musikk og, avhengig av fart og svinger og kjøremønster og sikkert også ditt humør, settes dette sammen til sammenhengende lydspor.

For meg høres dette ut som en blanding av sampling og det Arne Nordheim og Finn Mortensen, for ikke å snakke om Pauline Hall, og de andre komponistene i Foreningen Ny Musikk, drev med for femti år siden.

(saken fortsetter)

Nytt? Verktøyet kanskje, men ikke ideen.

Selv om her kom ideen fra en som var frustrert av trafikk-kork.

– Da jeg flyttet til Los Angeles, forteller Boris Salchow, en LA-basert tysk filmkomponist, – ble jeg helt gæern av at den musikken jeg hørte på i bilen aldri tilsvarte det jeg opplevde i trafikken i virkeligheten. Det er faktisk 16 år siden jeg tenkte at noen burde utvikle et system som kunne kompensere for dette.

Derved er han innsatt som Teknisk Partner for Soundtrack My Life.

Foreløpig finnes den bare i prototype-form, og bare som en smartphone-app og foreløpig er det bare Porsches eget musikkbibliotek som benyttes.

Men den vil vel med tiden ligge i Porsche Communication Management. Det verste er at man skal kunne bruke den utenfor bilen også.

– Den kan også reagere på mobildata, forklarer Friedenberger.

– Men det som står øverst på agendaen akkurat nå, fortsetter han, – er å jobbe med forskjellige artister for å produsere eksklusivt musikkmateriale som kan passe til gitte situasjoner.

Dessuten beroliger han med at: – vi har bevisst unngått kunstig intelligens fordi vil vi at dette systemet skal fokusere på mennesker, sjåføren, og deres kreativitet.

Javel. Beroliget? Ikke.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: