[]
[] [firmabil.no] []

Model Y-rush til høsten


Terje Ringen



Mange nordmenn venter med lengsel på den stadig utsatte Tesla Model Y. Nå er det lys i tunnelen.

– For å møte høy etterspørsel og levere Model Y til kundene våre innenfor den opprinnelige tidslinjen, vil de første Model Y-leveringene skje i Norge i august, heter det i en pressemelding fra den norske Tesla-organisasjonen.

– Lanseringsmodellen vil være Model Y Long Range AWD, og kunder med en ordre med forventet levering i 2021 inviteres nå til å fullføre bestillingen sin

Og slik fortsetter meldingen:

– Med 505 kilometer WLTP-rekkevidde, rikelig med bagasjeplass og et medisinsk HEPA-filter er Model Y Long Range All-Wheel Drive den ultimate kombinasjonen av ytelse og nytte.

Design Studioet har også blitt oppdatert for å inkludere Enhanced Autopilot-pakken som er tilgjengelig for øvrige Tesla-modeller i Europa.

Les mer om Model Y her

Ifølge vår søsterpublikasjon BilNytt.no er det kinesiskproduserte biler som kommer først til Norge.

Les flere detaljer hos BilNytt.no.

Opprinnelig var planen at de europeiske bilene skulle produseres ved det nye anlegget i Berlin, men dette er fortsatt under konstruksjon og blir neppe satt i produksjon inneværende år.

På Teslas nettsider opplyses det videre at norske kunder som bestiller Model Y i dag, vil få bilen levert i september.

Dermed er det god grunn til å forvente at Tesla vil toppe den norske registreringsstatistikken i september.

PS!
Kanskje man likevel bør vente med å kjøpe den Y-modellen som slippes fri nå.

I Kina ble det nemlig lansert en «Standard Range» utgave av Y for noen dager siden. Der koster den 70.000 yuan mindre enn «Long Range». Det tilsvarer ca. 95.000 kroner.

Hvis vi bruker det samme avslaget på den norske prisen, betyr det at i stedet for å betale 534.900 kroner for lanseringsversjonen, vil prisen bli kr 439.900 for den med såkalt kort rekkevidde.

Og hva vil man da gå glipp av?

0,6 sekunder til hundre – eller 5,6 i stedet for 5 sekunder. Den vil ha samme toppfart, 217 km/t. Og så er det rekkevidden da.

I Kina er rekkevidden oppgitt til 594 km NEDC for den lange og 525 km for den billigere. 

I Europa blir forholdene noe annerledes, for her har den lange en rekkevidde på 505 km. Men hvis vi legger inn den samme 12 % nedgangen i rekkevidde som vi ser i Kina, vil den europeiske rekkevidden reduseres til 444 km – 61 km mindre.

Ikke rart at diskusjonen allerede går varmt på kinesiske media om det virkelig er verdt pengene å få 60 kilometer ekstra. Og når tallene blir offisielt kjent vil den samme diskusjonen garantert dukke opp her hjemme.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: