[]
[] [firmabil.no] []

Audi vil vinne Dakar Rally på strøm


Terje Ringen



Audi har i dag - med norsk hjelp - avduket sin utfordrer til Dakar Rally 2022. For å unngå rekkeviddeangst i ørkenen har den sitt eget kraftverk om bord.

Det er bare gått et drøyt halvår siden Audi fortalte at de skal tilbake på Le Mans i tillegg til at de skal delta i Dakar Rally. Målet er intet mindre enn å vinne begge de prestisjefulle eventene.

I dag har de vist frem Dakar-bilen med betegnelse Audi RS Q e-tron, og da skjønner du at den har elektrisk drivlinje.

– Vår quattro var en gamechanger i Rally-VM. Audi var første merke som vant 24-timersløpet på Le Mans med en elektrifisert drivlinje. Nå prøver vi å oppnå suksess i Dakar Rally, samtidig som vi tester og videreutvikler vår e-tron-teknologi under ekstreme forhold, sier Julius Seebach, adm. direktør for Audi Sport GmbH.

– RS Q e-tron ble utviklet fra scratch på rekordtid og er et typisk eksempel på vår filosofi «Vorsprung durch Technik».

Audi legger ikke skjul på at det byr på store utfordringer å utvikle en bil til det som regnes som verdens tøffeste rally. Maratonløpet varer i to uker og har daglige etapper som strekker seg over inntil 800 kilometer.

– Det vi skal gjøre er aldri gjort før. Dette er den ultimate utfordringen for en elektrisk drivlinje, sier Andreas Roos – ansvarlig for Dakar-prosjektet hos Audi Sport.

Nå er det som kjent sparsomt med ladestasjoner langs etappene i Dakar Rally, så selv om Audis utfordrer har elektriske motorer, benytter de en kreativ løsning.

For å generere strøm til batteriene underveis benytter Audi en TFSI-motor hentet fra DTM. Den er del av en energikonverter som lader høyspenningsbatteriet. Siden motoren kan operere på ideelle turtall i området 4500-6000 o/min, er forbruket under 200 gram per kWt.

(saken fortsetter)

Drivlinjen i RS Q e-tron er selvsagt helelektrisk med elmotorer (MGU-er) hentet fra Audis Formel E-bil på begge aksler.

Motorene er bare lett modifisert for Dakar Rally. En tredje MGU er del av energikonverteren og brukes, sammen med regenerert bremsekraft, for å lade batteriet under kjøring.

Batteripakken veier rundt 350 kg og har en kapasitet på 50 kWt. Denne er utviklet sammen med en ekspertpartner.

– Som ingeniører ser vi utviklingspotensial i alle komponenter, men når det gjelder drivlinjen har vi allerede oppnådd en effektivitet på 97 prosent innen Formel E, så her er det lite mer å hente, sier Stefan Dreyer, utviklingssjef for motorsport hos Audi Sport.

– Situasjonen er helt forskjellig når det gjelder batteri og energistyring, her ligger det største potensialet innen elektromobilitet generelt. Det vi lærer under ekstreme forhold i Dakar-prosjektet, tar vi med oss over til fremtidige produksjonsmodeller, sier Dreyer.

(saken fortsetter)

Drivlinjen har en systemeffekt på 500 kW (680 hk). Hvor mye effekt som kan benyttes under rallyet er foreløpig ikke bestemt av organisatoren av Dakar. Elmotorene kan ifølge Audi styres svært presis og de leverer maks dreiemoment langt ned i «kjelleren».

Bilen har bare et gir forover pluss revers, og akslene er kun elektronisk forbundet slik at man sparer vekt og plass en mellomaksel normalt opptar.

Audi samarbeider med Q Motorsport om Dakar-prosjektet, og sjefen der, Sven Quandt som tidligere har vært sentral i både Mitsubishis og Minis Dakar-satsing, sammenligner utfordringen med den første månelandingen.

– Den gang visste ikke ingeniørene hva som kom til å hende, og det er tilsvarende med oss. Om vi klarer å fullføre vårt første Dakar er det en suksess i seg selv, sier Quandt.

Et lite norske innslag var det også i dagens presentasjon som ble ledet av vår dyktige rallyreporter, Molly Pettit.

Foreløpig sier ikke Audi hvem som skal kjøre bilen, men Mattias Ekström er i det minste sentral i utviklingen, så den rutinerte svensken er nok en het kandidat til ett av setene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: