En SUV-vinner er tilbake
Når Nissan i disse dager slipper tredje generasjon Qashqai løs på norske bilkjøpere, er det i forvissning om at fossile biler ikke lenger har samme appell som da Qashqai for drøyt ti år siden var landets mest kjøpte SUV. Riktignok skjedde det ikke samtidig, men 3,1 millioner biler gjorde Nissan Qashqai til både Europas og Norges mest kjøpte SUV. Drøyt 33.000 av dem har rullet ut på norske veier (OFV-tall) etter at Nissan i 2007 satte crossoverbegrepet ettertrykkelig på kartet med bilen som var litt, men ikke for mye SUV, og som samtidig var litt personbil og litt stasjonsvogn. En +2-variant med tre seterekker fikk også mange tilhengere. Nå tas Qashqai til neste nivå, den blir bare tilgjengelig med bensinmotor og samtidig erkjenner Nissan at i Norge er biltypen litt på hell. Rimelig 4x4 2021-utgaven bygges naturligvis over en felles Renault/Nissan-lest, men generasjon tre er litt større enn forgjengeren både utvendig og innvendig, laster mer bagasje, er vesentlig mer styrepresis og løftes adskillige hakk opp på komfortstigen med lavere sitteposisjon og massasje i setene på toppmodellen. Utstyrspakkene heter Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna og Tekna+. Tett på nett I det hele tatt er litt forsinkede Qashqai lett å like. Den har endelig fått heldigital instrumentskjerm med grafikk og valgmuligheter ikke ulikt det VW byr på. Og best av alt: infotainmentskjermens størrelse og skarphet harmonerer med det som nå forventes av en bil som topputstyrt med den største av de to motorvalgene så vidt bikker en halv million før vinterdekk og tilhengerfeste. (saken fortsetter) Bare bensin Alle som går for 4x4 (bare 158 hk) får multilink bakhjulsoppheng og 20 tommer store hjul i pakken. Også minste motoralternativ produseres med 4x4, men selv om du insisterer på akkurat den kombinasjonen, er det langt fra sikkert at importøren lar seg overtale. Nissan regner med at norske kjøpere gjør som de pleier og krysser av i alle rubrikkene om de først bestemmer seg for Qashqai. CVT tilbake Nissans e-Power energipakke blir først tilgjengelig i Qashqai neste år. Her yter bensinmotoren 190 hk, men den har ikke annen funksjon enn å konvertere bensin til strøm for å drive bilens elmotor. Altså som en avansert hybrid uten ladeledning, men med 1,8 kWt bufferbatteri og én pedals funksjon. Hva prisen blir på den tekniske løsningen som Nissan i noen år nå har gjort suksess med i Japan er ikke klar, ei heller hvordan den kommer ut av det norske avgiftsregimet. Rimeligste Qashqai koster nå fra 356.900 kroner. Du finner data og priser for alle varianter i vår nybilbase.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |