[]
[] [firmabil.no] []

En SUV-vinner er tilbake


Øivind Skar
Tekst og foto



Når Nissan i disse dager slipper tredje generasjon Qashqai løs på norske bilkjøpere, er det i forvissning om at fossile biler ikke lenger har samme appell som da Qashqai for drøyt ti år siden var landets mest kjøpte SUV.

Riktignok skjedde det ikke samtidig, men 3,1 millioner biler gjorde Nissan Qashqai til både Europas og Norges mest kjøpte SUV.

Drøyt 33.000 av dem har rullet ut på norske veier (OFV-tall) etter at Nissan i 2007 satte crossoverbegrepet ettertrykkelig på kartet med bilen som var litt, men ikke for mye SUV, og som samtidig var litt personbil og litt stasjonsvogn. En +2-variant med tre seterekker fikk også mange tilhengere.

Nå tas Qashqai til neste nivå, den blir bare tilgjengelig med bensinmotor og samtidig erkjenner Nissan at i Norge er biltypen litt på hell.

Rimelig 4x4
Til gjengjeld kjøres 4x4-varianten fram med et så beskjedent pristillegg (20.000 kroner) at det skal godt gjøres å la pris overstyre fordelene det er å kjøre rundt i vinter-Norge og på dårlig vedlikeholdte hytteveier med drift på alle hjul. Dette til forskjell fra tidligere Qashqai-modeller hvor 4x4 bare har fulgt hver femte bil.

2021-utgaven bygges naturligvis over en felles Renault/Nissan-lest, men generasjon tre er litt større enn forgjengeren både utvendig og innvendig, laster mer bagasje, er vesentlig mer styrepresis og løftes adskillige hakk opp på komfortstigen med lavere sitteposisjon og massasje i setene på toppmodellen.

Utstyrspakkene heter Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna og Tekna+.

Tett på nett
Qashqai kobles nå mye tettere opp mot nettet, Google Alexa er der for å hjelpe deg, og det vil være mulig å overvåke bilen via app som eksempelvis å legge inn sperrer for toppfart, kjøretid og kjøreområde.

I det hele tatt er litt forsinkede Qashqai lett å like. Den har endelig fått heldigital instrumentskjerm med grafikk og valgmuligheter ikke ulikt det VW byr på. Og best av alt: infotainmentskjermens størrelse og skarphet harmonerer med det som nå forventes av en bil som topputstyrt med den største av de to motorvalgene så vidt bikker en halv million før vinterdekk og tilhengerfeste.

(saken fortsetter)

Bare bensin
Dieselalternativet, som i historisk sammenheng har stått for 61,7 prosent av Qashqai-volumet i Norge, er nå historie. Eneste valg så langt består av en 1,3-liters rekkefirer på tvers fra samarbeidet med Mercedes. Den leverer 140 hk, alternativt 158 hk.

Alle som går for 4x4 (bare 158 hk) får multilink bakhjulsoppheng og 20 tommer store hjul i pakken. Også minste motoralternativ produseres med 4x4, men selv om du insisterer på akkurat den kombinasjonen, er det langt fra sikkert at importøren lar seg overtale. Nissan regner med at norske kjøpere gjør som de pleier og krysser av i alle rubrikkene om de først bestemmer seg for Qashqai.

CVT tilbake
Med 140 hk følger seks manuelle gir, mens den kraftigste varianten blir kun å få med en ny CVT-kasse tvangsstyrt i sju trinn. Vår erfaring med den er at kassen oppfører seg mer som en dobbeltclutchkasse enn som tradisjonell og turtallsglad CVT.

Nissans e-Power energipakke blir først tilgjengelig i Qashqai neste år. Her yter bensinmotoren 190 hk, men den har ikke annen funksjon enn å konvertere bensin til strøm for å drive bilens elmotor. Altså som en avansert hybrid uten ladeledning, men med 1,8 kWt bufferbatteri og én pedals funksjon.

Hva prisen blir på den tekniske løsningen som Nissan i noen år nå har gjort suksess med i Japan er ikke klar, ei heller hvordan den kommer ut av det norske avgiftsregimet.

Rimeligste Qashqai koster nå fra 356.900 kroner. Du finner data og priser for alle varianter i vår nybilbase.

Nissan Qashqai Xtronic Tekna+ 2WD

Motor: 1332 ccm, R4, turbo bensin
Effekt/moment: 158 hk/270 Nm
Drivlinje: 7A/CVT, forhjulsdrift
0-100 km/t: 9,2 sek
Toppfart: 199 km/t
Forbruk oppgitt/test: 0,65/0,64 l/mil
CO2/NOx: 146 g/km/19,8 mg/km
Energiforbruk: 56,42 kWt
Mål LxBxH: 443/184/163 cm
Akselavstand: 267 cm
Bakkeklaring: Ikke oppgitt
Bagasjerom: 436 - 1447 liter
Egenvekt: 1468 kg
Tilhengervekt: 1800 kg
Euro NCAP: Ikke testet
Garanti: 5 år/100 000 km
Pris fra: Kr. 347 000
Pris testbil: Kr. 498 000
Miljøklasse: E

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: