Tesla Model Y – best-selger foran Model 3?
Endelig er Tesla Model Y her. Men kom den tidsnok til å bli årets bestselger, eller er Teslas plan å doble med Model 3 og Model Y? Tesla gir som vanlig ingen svar, men har signalisert at det kommer mange båtlaster utover høsten, også fra Kina. I forrige uke la en bilbåt til kai i Oslo og Model Y er endelig her. Nå strømmer Teslas familiestore SUV ut på veiene i et slik tempo at om volumet holdes oppe, så kan den bli landets mest kjøpte bil i år. Forventningene er høye og Model Y har helt klart det svært mange bilkjøpere ønsker seg av en elbil: nok plass, digert bagasjerom, høy sittestilling og krefter i overflod i kombinasjon med firehjulsdrift og lang rekkevidde. Sammenliknet med suksessen Model 3 som Model Y deler teknikk med, er bilen litt større både i lengde og bredde, men det viktigste i forhold til innvendig plass ligger i 18 cm økt høyde. Takhøyden i baksetet Den høye sittehøyden bak gir også god plass til beina, og selv om bakdørene ikke kan måle seg i bredde med tilsvarende dører på konkurrenten Hyundai Ioniq 5, byr det ikke på noen problemer å tre inn eller ut av baksetet. Digert bagasjerom Men selv når disse uoppgitte literne trekkes fra, er rommet stort og lettlastet med 40/20/40 splittet baksete og inntil 189 cm lastelengde bak min 181 cm lange kropp i førersetet. Målebåndet strekkes til 107 cm før det når bak bakseteryggene, og rommet under gulvet bak måler 40 cm i dybden og laster fint to kabinkofferter. (saken fortsetter) Tilhengerfeste med mulighet til å trekke 1600 kg (1000 på Model 3) ettermonteres for 10.000 kroner. Rent visuelt minner Model Y om en forminsket Model X, og er for så vidt også det, men med klassiske dører framfor måkevingedører bak. Dessuten bygges bilen i stål og ikke aluminium som Model X. Åpner for 3 seterekker Derimot antydes levering av Performance-varianten allerede tidlig neste år. Pristillegget for enda høyere ytelse noteres til 55.000 kroner. Se priser og data i vår nybildatabase Nå er det bare det at Tesla ganske motvillig snakker om motoreffekt og batteristørrelse (det skal være på 75 kWt), men henviser til rekkevidde, som i WLTP-tall for Model Y Long Range oppgis til 507 km. 250 kW DC-lading Samtidig er bilen styggrask: 0-100 km går unna på 5,0 sekunder og toppfarten oppgis av Tesla til 217 km/t. Selvfølgelig trekker Model Y på alle hjulene, og OFV oppgir motoreffekten til 258 hk på bakhjulene og 204 på forhjulene, med samlet ytelse på 462 hk og 527 Nm i moment. Bilens vognkort er enda rausere med motoreffekten, 299 hk bak og 215 foran, altså 514 hk. Skyvet er uansett så formidabelt at et hardt pedaltrykk dytter deg bakover i setet med en slik kraft at selv en 700 kg lettere Porsche Boxster har problemer med å holde følge. Ikke luftfjæring Det tok et par år før Tesla lanserte «billigutgaven» av Model 3 med kun bakhjulsdrift. Om det samme vil skje med Model Y vet ingen utenom Tesla, men intet antydes om det nå. Model Y har i noen tid vært å få kjøpt i USA og Kina. Opprinnelig knyttet Tesla Europa-lanseringen til ferdigstillingen av ny fabrikk i Tyskland, men denne er forsinket, så inntil tyskerne kan levere, tas bilene til Norge fra Kina. Selv 20-tommerne fra Michelin (255/40 R 20) som bilen kan leveres ekstra med (19 tommer er standard), har opphav i Kina. (saken fortsetter) Minimalistisk Så får det være at Tesla morer oss med seteflyttbart prompeprogram og peis med både knitring og varme om vi vil under lading på en sur høstdag. Men bilen flakser ikke med dørene slik som Model X, for den har ingen dører å flakse med. Kun bakluka åpnes og lukkes elektrisk. Til gjengjeld har Model Y doble glass i sidevinduene foran for å dempe utvendig støy. Overstyring Hva savnes umiddelbart? Egentlig bare pusser på bakruten og kroker til å henge handleposene på selv om Tesla nok vil mene at de plasseres enklest i rommet under bagasjeromsgulvet. Blir mest solgte i år? Som vanlig svarer Tesla aldri på hvor mange kunder som har tegnet kontrakt og hvor mange biler som planlegges levert i år.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |