[]
[] [firmabil.no] []

Elektrisk Volvo C40, men kun på nett


Øivind Skar
Tekst og foto



Hvis du ikke orker å vente til nærmere jul med å se Volvo nyeste, C40, er det bare å møte opp på Aker Brygge i Oslo. Der står den i fjordblå lanseringsfarge for å gjøre seg lekker for dem som synes XC40 blir for kantet og «gubbete».

C40 handler først og fremst om å dra mer ut av den elektriske XC40-plattformen ved å ta kjent teknikk og justere karosseriet fra SUV til crossover, uten å gå på bekostning av ytelser eller evne til å ta seg fram på dårlig vedlikeholdte veier.

XC40-plattform betyr styggrask bil med 4WD, 408 hk/660 Nm. I C40 ofres kun takhøyde i baksetet på designets alter.

C40 pakkes kun i Pro utstyrspakke som blant annet betyr:

  • Varmepumpe
  • Elektrisk førerstol med minne
  • Tåkelys
  • Aktive hovedlys LED
  • Driver Assistanse (ACC)
  • Driver Awareness (Blis)
  • Elektrisk justering av passasjerstol
  • Elektrisk nedfellbare nakkestøtter bak
  • Parkeringskamera 360
  • Harman Kardon lydanlegg

Kun dette står på tilvalgslisten:

  • Oppgradering fra 19 til 20 tommer store hjul (5.200 kroner)
  • Tonede ruter (3.360 kroner)
  • Tilhengerfeste (9.520 kroner)

C40 trekker 1800 kg tung henger, hvilket betyr at tilhengervekten også oppgraderes på XC40.

Viktigst med C40 vil likevel være salgsformen ved at Volvo aktivt henvender seg til kjøpere som foretrekker å gjøre bilhandelen fra sofaen og gjerne på tider forhandleren ikke holder åpent.

Sånn sett blir C40 bare tilgjengelig på nett og like gjerne via abonnement med ned til tre måneders bindingstid som et høyst reelt alternativ til kjøp.

Pris starter fra 545.000 kroner pluss frakt og levering, mens abonnementsprisen begynner på 6.890 kroner per måned. I kjøp koster C40 således bare 5000 kroner mindre enn tilsvarende utstyrt XC40.

C40 leveres med veganskinn til erstatning for naturskinn for å komme kravet om dyrevelferd i møte.

Fra fabrikk leveres C40 med M+S-merkede dekk, som litt flåsete sagt betyr helårsdekk. Merkingen gjør dekkene lovlig på norsk vinterføre, men Volvo i Norge er godt kjent med diskusjonen rundt kontinentale M+S-merkede dekk og oppfordrer kundene til å velge vinterdekk med nordisk gummiblanding.

Volvo C40 Recharge Twin Pro 
Pris: Kr. 545 000
Motortype Elektrisk
Motor foran 204 hk/330 Nm
Motor bak 204 hk/330 Nm
Samlet ytelse 408 hk/660 Nm
Batteri 75,0 kWt
Lading DC/AC 150/11 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 4,9 sekuner
Toppfart 180 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Strømforbruk 18,8 kWt
Rekkevidde (WLTP) 420 km
Dimensjoner (L/B/H) 431/185/158 cm
Akselavstand 270 cm
Bilvekt 2185 kg
Bakkeklaring 17,6 cm
Tilhengervekt 1800 kg
Bagasjerom foran 31 liter
Bagasjerom bak 413 - 1342 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
Kilde: Produsent/OFV  

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: