Elektrisk Volvo C40, men kun på nett
Hvis du ikke orker å vente til nærmere jul med å se Volvo nyeste, C40, er det bare å møte opp på Aker Brygge i Oslo. Der står den i fjordblå lanseringsfarge for å gjøre seg lekker for dem som synes XC40 blir for kantet og «gubbete». C40 handler først og fremst om å dra mer ut av den elektriske XC40-plattformen ved å ta kjent teknikk og justere karosseriet fra SUV til crossover, uten å gå på bekostning av ytelser eller evne til å ta seg fram på dårlig vedlikeholdte veier. XC40-plattform betyr styggrask bil med 4WD, 408 hk/660 Nm. I C40 ofres kun takhøyde i baksetet på designets alter. C40 pakkes kun i Pro utstyrspakke som blant annet betyr:
Kun dette står på tilvalgslisten:
C40 trekker 1800 kg tung henger, hvilket betyr at tilhengervekten også oppgraderes på XC40. Viktigst med C40 vil likevel være salgsformen ved at Volvo aktivt henvender seg til kjøpere som foretrekker å gjøre bilhandelen fra sofaen og gjerne på tider forhandleren ikke holder åpent. Sånn sett blir C40 bare tilgjengelig på nett og like gjerne via abonnement med ned til tre måneders bindingstid som et høyst reelt alternativ til kjøp. Pris starter fra 545.000 kroner pluss frakt og levering, mens abonnementsprisen begynner på 6.890 kroner per måned. I kjøp koster C40 således bare 5000 kroner mindre enn tilsvarende utstyrt XC40. C40 leveres med veganskinn til erstatning for naturskinn for å komme kravet om dyrevelferd i møte. Fra fabrikk leveres C40 med M+S-merkede dekk, som litt flåsete sagt betyr helårsdekk. Merkingen gjør dekkene lovlig på norsk vinterføre, men Volvo i Norge er godt kjent med diskusjonen rundt kontinentale M+S-merkede dekk og oppfordrer kundene til å velge vinterdekk med nordisk gummiblanding.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |